Checklista "Dobre praktyki w feedbacku"

Konstruktywny feedback to dar. Użyj tej checklisty, aby upewnić się, że Twoja informacja zwrotna jest wartościowa, motywująca i wspierająca rozwój mentee.

Przed rozmową:
  • Zbierz konkretne przykłady: Unikaj ogólników. Odwołuj się do konkretnych sytuacji i zachowań, a nie do cech osobowości.
  • Określ cel feedbacku: Co chcesz osiągnąć? Jaka zmiana w zachowaniu mentee byłaby pożądana?
  • Sprawdź swoje intencje: Upewnij się, że Twoim celem jest pomoc i wsparcie, a nie krytyka czy udowodnienie racji.
  • Wybierz odpowiedni czas i miejsce: Zapewnij prywatność i wystarczającą ilość czasu na spokojną rozmowę.
W trakcie rozmowy:
  • Zacznij od pytania o zgodę: "Czy to dobry moment, abyśmy porozmawiali o...?" / "Czy jesteś otwarty/a na informację zwrotną na temat...?".
  • Stosuj model SBI (Situation-Behavior-Impact): Opisz Sytuację, konkretne Zachowanie i jego Wpływ na Ciebie/zespół/projekt.
  • Mów w pierwszej osobie ("Komunikat Ja"): Zamiast "Zawsze się spóźniasz", powiedz "Kiedy spóźniłeś się na spotkanie, poczułem, że mój czas nie jest szanowany".
  • Oddziel fakty od interpretacji: Przedstaw to, co zaobserwowałeś, a następnie zapytaj o perspektywę mentee ("Zauważyłem, że... Jak to wygląda z Twojej strony?").
  • Skup się na przyszłości: Po omówieniu przeszłości, skoncentrujcie się na tym, co można zrobić inaczej w przyszłości.
  • Słuchaj aktywnie: Daj mentee przestrzeń na odpowiedź. Zadawaj pytania, aby upewnić się, że dobrze go rozumiesz.
  • Zakończ pozytywnym akcentem: Podkreśl mocne strony mentee i wyraź wiarę w jego/jej zdolność do rozwoju.
Po rozmowie:
  • Zaplanujcie kolejne kroki: Wspólnie ustalcie, co mentee może zrobić w związku z otrzymanym feedbackiem.
  • Zaoferuj wsparcie: "Jak mogę Ci pomóc w realizacji tego planu?".
  • Sprawdź efekty: Wróć do tematu na kolejnym spotkaniu, aby zobaczyć, jakie postępy poczynił mentee.

Bank 50 "pytań otwarcia"

Użyj tych pytań, aby lepiej poznać mentee, zrozumieć jego motywacje i zdiagnozować potrzeby. Wybierz te, które najlepiej pasują do kontekstu rozmowy.

Pytania na rozpoczęcie i budowanie relacji
  1. Co Cię sprowadza do mentoringu?
  2. Gdybyś miał/a opisać swoją dotychczasową karierę w trzech słowach, jakie by one były?
  3. Jaka jest najcenniejsza lekcja, jakiej nauczyłeś/aś się w ostatnim roku?
  4. Co robisz, żeby się zrelaksować i naładować baterie?
  5. Z jakiego osiągnięcia (zawodowego lub prywatnego) jesteś najbardziej dumny/a?
  6. Co daje Ci najwięcej energii w pracy?
  7. A co najbardziej Cię tej energii pozbawia?
  8. Jak wygląda Twój idealny dzień w pracy?
  9. Gdybyś nie musiał/a pracować, czym byś się zajął/zajęła?
  10. Kto jest dla Ciebie największą inspiracją i dlaczego?
Pytania o cele i aspiracje
  1. Gdzie widzisz siebie za 5 lat?
  2. Jak wygląda dla Ciebie sukces?
  3. Jaki jest Twój największy cel zawodowy na ten rok?
  4. Co musiałoby się stać, abyś uznał/a ten proces mentoringowy za udany?
  5. Jaka jest jedna rzecz, którą chciałbyś/chciałabyś zmienić w swoim życiu zawodowym?
  6. Jakie nowe umiejętności chciałbyś/chciałabyś zdobyć?
  7. Jaki wpływ chciałbyś/chciałabyś wywierać na swoje otoczenie/firmę?
  8. Co stoi na przeszkodzie w realizacji Twoich celów?
  9. Czego najbardziej się obawiasz w kontekście swojej kariery?
  10. Gdybyś miał/a nieograniczone zasoby, jaki projekt byś zrealizował/a?
Pytania o mocne strony i zasoby
  1. W jakich sytuacjach czujesz się najbardziej kompetentny/a?
  2. Jakie są Twoje trzy największe talenty?
  3. Za co chwalą Cię inni?
  4. Jakie zadania wykonujesz z łatwością, podczas gdy dla innych są one trudne?
  5. Opowiedz o sytuacji, w której udało Ci się rozwiązać trudny problem.
  6. Jakie masz nawyki, które wspierają Twój rozwój?
  7. Kto w Twoim otoczeniu może Cię wspierać?
  8. Z jakich swoich dotychczasowych doświadczeń możesz czerpać?
  9. Co wiesz na pewno o sobie?
  10. Jak dbasz o swój rozwój?
Pytania o wyzwania i obszary do rozwoju
  1. Z jakim wyzwaniem mierzysz się obecnie?
  2. Jaka umiejętność, gdybyś ją opanował/a, miałaby największy wpływ na Twoją karierę?
  3. W jakich sytuacjach tracisz pewność siebie?
  4. Jaki feedback najczęściej otrzymujesz?
  5. Co odkładasz na później?
  6. Czego chciałbyś/chciałabyś się oduczyć?
  7. Gdybyś mógł/mogła cofnąć czas, jaką decyzję zawodową podjąłbyś/podjęłabyś inaczej?
  8. Jak radzisz sobie z porażką lub krytyką?
  9. Co Cię frustruje w Twojej obecnej roli?
  10. Jaka jest najtrudniejsza rozmowa, którą musisz przeprowadzić?
Pytania pogłębiające i refleksyjne
  1. Co to dla Ciebie znaczy?
  2. Jakie widzisz inne możliwości?
  3. Co by się stało, gdybyś nic nie zrobił/a w tej sprawie?
  4. Jaki mały krok możesz zrobić już jutro?
  5. Czego potrzebujesz, aby pójść do przodu?
  6. Jakie założenia przyjmujesz w tej sytuacji?
  7. Jak wyglądałaby ta sytuacja z perspektywy innej osoby?
  8. Co podpowiada Ci intuicja?
  9. Czego nauczyła Cię ta sytuacja?
  10. O co jeszcze nie zapytałem/am, a co jest ważne?

Szablon agendy pierwszego spotkania

Pierwsze spotkanie jest kluczowe dla zbudowania relacji i nadania tonu całej współpracy. Poniższa agenda pomoże Ci w jego uporządkowaniu.

1. Przełamanie lodów i wzajemne poznanie się (ok. 15 min)
  • Przedstawienie się (ścieżka kariery, zainteresowania, co Cię inspiruje).
  • Podzielenie się swoimi oczekiwaniami wobec procesu mentoringu.
2. Omówienie roli mentora i mentee (ok. 10 min)
  • Co mentor może zaoferować? Czym jest, a czym nie jest mentoring?
  • Jaka jest rola i odpowiedzialność mentee?
3. Wstępna diagnoza potrzeb i celów mentee (ok. 25 min)
  • Gdzie jesteś teraz? Jakie są Twoje największe wyzwania?
  • Gdzie chcesz być za 6-12 miesięcy? Co chcesz osiągnąć?
  • Wspólne zdefiniowanie 1-3 głównych celów na proces mentoringowy.
4. Ustalenie zasad współpracy (Kontrakt) (ok. 15 min)
  • Omówienie i akceptacja kontraktu (poufność, częstotliwość, forma spotkań).
  • Ustalenie preferowanych form komunikacji między spotkaniami.
5. Podsumowanie i plan na kolejne spotkanie (ok. 5 min)
  • Podsumowanie kluczowych ustaleń.
  • Ustalenie terminu i tematu kolejnego spotkania.

Szablon "Kontraktu mentoringowego"

Kontrakt mentoringowy to umowa między mentorem a mentee, która formalizuje ich współpracę i ustala wspólne oczekiwania. Skorzystaj z poniższego szablonu jako punktu wyjścia.

1. Cele i oczekiwane rezultaty
  • Główny cel współpracy (np. rozwój kompetencji liderskich, przygotowanie do nowej roli).
  • Kluczowe obszary do rozwoju dla mentee.
  • Mierzalne wskaźniki sukcesu (po czym poznamy, że cel został osiągnięty?).
2. Zasady współpracy
  • Poufność: Wszystkie rozmowy są poufne i pozostają między mentorem a mentee.
  • Szczerość i otwartość: Zobowiązujemy się do otwartej komunikacji i konstruktywnego feedbacku.
  • Zaangażowanie: Obie strony zobowiązują się do aktywnego udziału i przygotowania do spotkań.
  • Odpowiedzialność: Mentee jest odpowiedzialny za swój rozwój, a mentor za wspieranie tego procesu.
3. Logistyka spotkań
  • Częstotliwość: Spotkania będą odbywać się (np. raz na dwa tygodnie, raz w miesiącu).
  • Czas trwania: Każde spotkanie potrwa (np. 60-90 minut).
  • Forma: Spotkania będą (np. online, na żywo, hybrydowo).
  • Odwoływanie spotkań: Spotkanie należy odwołać z co najmniej 24-godzinnym wyprzedzeniem.
  • Czas trwania procesu: Współpraca jest zaplanowana na okres (np. 6 miesięcy).

Zainwestuj w odpoczynek

Ostatnio zauważyliśmy wśród pracowników niektórych klientów, ale i u siebie, pewną tendencję: w dobie pracy zdalnej, czy hybrydowej (część zadań wykonujemy w biurze, część zdalnie z domu), pracujemy więcej i dłużej.
Zaczęliśmy zastanawiać się, jak to wpłynie na naszą efektywność i biznes, który przecież w sektorze szkoleniowym trochę spowolnił. Postanowiliśmy porozmawiać z naszymi ekspertami i opublikować poniższy artykuł, aby podzielić się z Wami wnioskami, jak ważny jest odpoczynek.

Wbrew odczuciom śpiącego (wyłączając wtajemniczonych w meandry aktywnego śnienia), sen, to niezwykle aktywny proces. Badania pokazują, że we śnie możliwa jest nawet pewna forma uczenia się i podejmowania decyzji. Choć świadomość i aktywna kontrola są wówczas wyłączone, ster przejmują inne procesy, które są fundamentalne dla utrzymania dobrej kondycji intelektualnej. Mimo to, niedoceniany jest przez miliony ludzi, którzy przeznaczają na niego zbyt mało czasu i nie są świadomi cudów, jakie może zdziałać zwykła drzemka.

Dotyczy to szczególnie osób aktywnych zawodowo, realizujących zadania projektowe czy też piastujących stanowiska związane z dużą odpowiedzialnością. W wielu sytuacjach pozornie bardziej opłaca się im przeznaczyć czas na działanie, które przełoży się na zysk, niż inwestować go w coś, co bezpowrotnie pochłania 1/3 naszego życia. Czy rzeczywiście?

Prowizja dla ciebie

Aby zrozumieć charakter benefitów z jakimi wiąże się sen, warto poznać podstawy jego architektury. Ten osobliwy stan świadomości składa się z dwóch głównych faz: snu wolnofalowego, w którym zachodzi konsolidacja pamięci  i transfer doświadczeń do pamięci długotrwałej oraz fazy REM, w której aktywność kory mózgowej przypomina stan czuwania (stąd jego inna nazwa – sen paradoksalny). Ten drugi ma szczególne znaczenie dla naszej kreatywności i rozwiązywania problemów.

Sugeruje się, że w trakcie jego trwania zachodzi proces selekcjonowania ważnych informacji.
W tym czasie aktywne są regiony mózgu związane z emocjami, a to właśnie one decydują o tym, czy dane doświadczenie jest ważne i warte zachowania, czy też jest tylko elementem zbędnego szumu. Innymi słowy, mózg wykasowuje ślady aktywności, które uważa za błahe, po to by dać więcej przestrzeni kwestiom istotnym. Ponadto, niektórzy badacze sugerują, że ułatwiony zostaje proces abstrahowania i generalizowania, co pozwala na odświeżenie naszych ścieżek myślowych i obserwowanie niedostrzeganych wcześniej związków.

Choć jest to teoria wiarygodna i powszechnie akceptowana w świecie naukowym, warto wspomóc ją empirią. Liczne badania dowodzą, że rozwiązanie trudnego zadania jest bardziej prawdopodobne wtedy, gdy pozwolimy oddać się w objęcia Morfeusza. Przykładowo, w badaniach Ulricha Wagnera uczestnicy mieli za zadanie wykonanie ćwiczenia, polegającego na nauczeniu się reakcji na określone bodźce, które prezentowane były w coraz szybszym tempie. Nie powiedziano im jednak, że bodźce pojawiają się według określonego rozkładu, który pozwala przewidywać ich kolejność. Okazało się, że badani, którzy wykonali zadanie niedługo po pełnej przespanej nocy, dwukrotnie częściej dostrzegali te zależności, w porównaniu z osobami, które wykonały zadanie po pewnym okresie czuwania.

Sen, choć wymaga niemałego wydatku czasowego, jest niezbędny do sprawnego funkcjonowania, a niekiedy nawet może pomóc nam odnieść prawdziwy sukces. Friedrich Kekulé, odkrywca pierścieniowej budowy benzenu, podobno właśnie w czasie snu znalazł rozwiązanie, które przyniosło mu nagrodę Nobla i światową sławę.

Największy współczesny dług

Dźwigając niekiedy ogromną odpowiedzialność, wiele osób nastawionych na rozwój zawodowy, skłonnych jest mówić za Shakespeare’m: „Ktoś nie śpi, żeby spać mógł ktoś”. Wszystko po to, by osiągnąć odpowiedni wynik i wywiązać się ze wszystkich zalegających obowiązków. Trzeba jednak uświadomić sobie, że takie podejście to nic innego, jak zaciągniecie wysoko oprocentowanego długu – długu snu. Pojęcie to ustanowił Nathaniel Kleitman uznawany za pioniera w dziedzinie badania snu, w odniesieniu do jego chronicznego deficytu, który narasta wraz z każdą kolejną nieprzespaną nocą. Po tygodniowym okresie odmawiania sobie snu,  nie wystarczy zatem przespać przepisowych 7,5 godzin w noc kolejną. Dług trzeba odpracować w całości. W przeciwnym razie, nie tylko wzrasta ryzyko wielu chorób, ale także następuje pogorszenia sprawności umysłowej w podobnym stopniu, jak po całej zarwanej nocy (niektóre badania sugerują, że efekt ten jest nawet głębszy).

W badaniach, w których uczestnicy byli poddani chronicznej deprywacji snu okazało się, że w bardziej złożonych zadaniach poznawczych następowało pogorszenie procesu podejmowania decyzji, a w szczególności takich jego elementów jak: asymilacja zmieniających się informacji, uaktualnianie strategii opartej na nowych informacjach, myślenie lateralne, innowacyjność, ocena ryzyka, zainteresowanie wynikiem, wgląd. Deficyt snu zmniejsza także  zdolność do wyłapywania i korygowania własnych błędów. Zdolności te w znacznej mierze zazębiają się z zakresem odpowiedzialności pracowników na stanowiskach menedżerskich, wymagających, dużego poziomu skupienia, czy też podejmujących decyzje strategiczne dla inwestycji.

Dobra ekonomia

Z powyższych informacji płyną trzy podstawowe wnioski praktyczne. Po pierwsze: na dzień przed ważnym zadaniem, zamknięciem projektu, podjęciem trudnej decyzji lub w czasie rozwiązywania zawiłego problemu, warto zadbać o spokojny, efektywny sen, trwający ok 7,5h. Po drugie: aby zapewnić sobie maksymalną sprawność na co dzień, niezwykle ważny jest odpowiedni rytm życia, w którym nie brakuje miejsca na spanie. Nieprzespana noc od czasu do czasu to jeszcze nie grzech, ale kiedy staje się to rutyną, zaczyna być niebezpieczne dla zdrowia oraz kariery zawodowej. Trzeci wniosek dotyczy doraźnego działania w sytuacji kryzysowej. Jeśli nie przespałeś nocy, a ogrom zadań i problemów paraliżuje twoje działanie, 26-minutowa drzemka może przyjść z pomocą. Tak – 26 minut to, według badań, najbardziej optymalny czas, który może skutecznie postawić na nogi (lepiej niż filiżanka kawy).

Znaczenie snu dla zdrowia i efektywności warto uwzględniać także mając pod sobą zespół pracowników. Wiedzą o tym menedżerowie renomowanych korporacji, takich jak Google, czy Procter & Gamble, w których załoga w czasie pracy może skorzystać ze specjalnego fotela do drzemek.

Kumulowanie się długu snu może być katastrofalne w skutkach. Z kolei sen, nawet w niewielkich ilościach, potrafi utorować drogę do sukcesu. Należy więc zadać sobie pytanie, czy wolimy brać nieopłacalny kredyt, czy zamiast tego dokonać bezpiecznej i obiecującej inwestycji.

?
?
Zapoznałem/łam się i akceptuję  politykę prywatności.

O autorze:
Marcin Godula

Marcin to doświadczony lider z ponad 20-letnim stażem w branży IT i edukacji technologicznej. Jako Prezes Zarządu Effective IT Trainings (EITT), koncentruje się na kształtowaniu strategii rozwoju firmy, analizie trendów edukacyjnych w IT oraz budowaniu innowacyjnych programów szkoleniowych. Jego wizjonerskie podejście i głębokie zrozumienie dynamiki rynku IT są kluczowe dla pozycjonowania EITT jako lidera w branży szkoleń technologicznych.

W swojej pracy Marcin kieruje się wartościami takimi jak innowacyjność, jakość kształcenia i zorientowanie na potrzeby rynku. Jego podejście do zarządzania opiera się na ciągłym doskonaleniu procesów edukacyjnych i adaptacji do zmieniających się wymagań branży IT. Jest znany z umiejętności łączenia praktycznej wiedzy technicznej z efektywnymi metodami nauczania.

Marcin szczególnie interesuje się obszarem sztucznej inteligencji, automatyzacji procesów biznesowych oraz cyberbezpieczeństwa w kontekście edukacji IT. Skupia się na rozwijaniu programów szkoleniowych, które nie tylko odpowiadają na bieżące potrzeby rynku, ale także przygotowują specjalistów na przyszłe wyzwania technologiczne.

Aktywnie angażuje się w rozwój branży edukacji IT, nieustannie śledząc najnowsze trendy i innowacje w technologii. Wierzy, że kluczem do sukcesu w dynamicznym świecie technologii jest ciągłe uczenie się i adaptacja do nowych trendów, co odzwierciedla w strategii rozwoju EITT.