Checklista "Dobre praktyki w feedbacku"

Konstruktywny feedback to dar. Użyj tej checklisty, aby upewnić się, że Twoja informacja zwrotna jest wartościowa, motywująca i wspierająca rozwój mentee.

Przed rozmową:
  • Zbierz konkretne przykłady: Unikaj ogólników. Odwołuj się do konkretnych sytuacji i zachowań, a nie do cech osobowości.
  • Określ cel feedbacku: Co chcesz osiągnąć? Jaka zmiana w zachowaniu mentee byłaby pożądana?
  • Sprawdź swoje intencje: Upewnij się, że Twoim celem jest pomoc i wsparcie, a nie krytyka czy udowodnienie racji.
  • Wybierz odpowiedni czas i miejsce: Zapewnij prywatność i wystarczającą ilość czasu na spokojną rozmowę.
W trakcie rozmowy:
  • Zacznij od pytania o zgodę: "Czy to dobry moment, abyśmy porozmawiali o...?" / "Czy jesteś otwarty/a na informację zwrotną na temat...?".
  • Stosuj model SBI (Situation-Behavior-Impact): Opisz Sytuację, konkretne Zachowanie i jego Wpływ na Ciebie/zespół/projekt.
  • Mów w pierwszej osobie ("Komunikat Ja"): Zamiast "Zawsze się spóźniasz", powiedz "Kiedy spóźniłeś się na spotkanie, poczułem, że mój czas nie jest szanowany".
  • Oddziel fakty od interpretacji: Przedstaw to, co zaobserwowałeś, a następnie zapytaj o perspektywę mentee ("Zauważyłem, że... Jak to wygląda z Twojej strony?").
  • Skup się na przyszłości: Po omówieniu przeszłości, skoncentrujcie się na tym, co można zrobić inaczej w przyszłości.
  • Słuchaj aktywnie: Daj mentee przestrzeń na odpowiedź. Zadawaj pytania, aby upewnić się, że dobrze go rozumiesz.
  • Zakończ pozytywnym akcentem: Podkreśl mocne strony mentee i wyraź wiarę w jego/jej zdolność do rozwoju.
Po rozmowie:
  • Zaplanujcie kolejne kroki: Wspólnie ustalcie, co mentee może zrobić w związku z otrzymanym feedbackiem.
  • Zaoferuj wsparcie: "Jak mogę Ci pomóc w realizacji tego planu?".
  • Sprawdź efekty: Wróć do tematu na kolejnym spotkaniu, aby zobaczyć, jakie postępy poczynił mentee.

Bank 50 "pytań otwarcia"

Użyj tych pytań, aby lepiej poznać mentee, zrozumieć jego motywacje i zdiagnozować potrzeby. Wybierz te, które najlepiej pasują do kontekstu rozmowy.

Pytania na rozpoczęcie i budowanie relacji
  1. Co Cię sprowadza do mentoringu?
  2. Gdybyś miał/a opisać swoją dotychczasową karierę w trzech słowach, jakie by one były?
  3. Jaka jest najcenniejsza lekcja, jakiej nauczyłeś/aś się w ostatnim roku?
  4. Co robisz, żeby się zrelaksować i naładować baterie?
  5. Z jakiego osiągnięcia (zawodowego lub prywatnego) jesteś najbardziej dumny/a?
  6. Co daje Ci najwięcej energii w pracy?
  7. A co najbardziej Cię tej energii pozbawia?
  8. Jak wygląda Twój idealny dzień w pracy?
  9. Gdybyś nie musiał/a pracować, czym byś się zajął/zajęła?
  10. Kto jest dla Ciebie największą inspiracją i dlaczego?
Pytania o cele i aspiracje
  1. Gdzie widzisz siebie za 5 lat?
  2. Jak wygląda dla Ciebie sukces?
  3. Jaki jest Twój największy cel zawodowy na ten rok?
  4. Co musiałoby się stać, abyś uznał/a ten proces mentoringowy za udany?
  5. Jaka jest jedna rzecz, którą chciałbyś/chciałabyś zmienić w swoim życiu zawodowym?
  6. Jakie nowe umiejętności chciałbyś/chciałabyś zdobyć?
  7. Jaki wpływ chciałbyś/chciałabyś wywierać na swoje otoczenie/firmę?
  8. Co stoi na przeszkodzie w realizacji Twoich celów?
  9. Czego najbardziej się obawiasz w kontekście swojej kariery?
  10. Gdybyś miał/a nieograniczone zasoby, jaki projekt byś zrealizował/a?
Pytania o mocne strony i zasoby
  1. W jakich sytuacjach czujesz się najbardziej kompetentny/a?
  2. Jakie są Twoje trzy największe talenty?
  3. Za co chwalą Cię inni?
  4. Jakie zadania wykonujesz z łatwością, podczas gdy dla innych są one trudne?
  5. Opowiedz o sytuacji, w której udało Ci się rozwiązać trudny problem.
  6. Jakie masz nawyki, które wspierają Twój rozwój?
  7. Kto w Twoim otoczeniu może Cię wspierać?
  8. Z jakich swoich dotychczasowych doświadczeń możesz czerpać?
  9. Co wiesz na pewno o sobie?
  10. Jak dbasz o swój rozwój?
Pytania o wyzwania i obszary do rozwoju
  1. Z jakim wyzwaniem mierzysz się obecnie?
  2. Jaka umiejętność, gdybyś ją opanował/a, miałaby największy wpływ na Twoją karierę?
  3. W jakich sytuacjach tracisz pewność siebie?
  4. Jaki feedback najczęściej otrzymujesz?
  5. Co odkładasz na później?
  6. Czego chciałbyś/chciałabyś się oduczyć?
  7. Gdybyś mógł/mogła cofnąć czas, jaką decyzję zawodową podjąłbyś/podjęłabyś inaczej?
  8. Jak radzisz sobie z porażką lub krytyką?
  9. Co Cię frustruje w Twojej obecnej roli?
  10. Jaka jest najtrudniejsza rozmowa, którą musisz przeprowadzić?
Pytania pogłębiające i refleksyjne
  1. Co to dla Ciebie znaczy?
  2. Jakie widzisz inne możliwości?
  3. Co by się stało, gdybyś nic nie zrobił/a w tej sprawie?
  4. Jaki mały krok możesz zrobić już jutro?
  5. Czego potrzebujesz, aby pójść do przodu?
  6. Jakie założenia przyjmujesz w tej sytuacji?
  7. Jak wyglądałaby ta sytuacja z perspektywy innej osoby?
  8. Co podpowiada Ci intuicja?
  9. Czego nauczyła Cię ta sytuacja?
  10. O co jeszcze nie zapytałem/am, a co jest ważne?

Szablon agendy pierwszego spotkania

Pierwsze spotkanie jest kluczowe dla zbudowania relacji i nadania tonu całej współpracy. Poniższa agenda pomoże Ci w jego uporządkowaniu.

1. Przełamanie lodów i wzajemne poznanie się (ok. 15 min)
  • Przedstawienie się (ścieżka kariery, zainteresowania, co Cię inspiruje).
  • Podzielenie się swoimi oczekiwaniami wobec procesu mentoringu.
2. Omówienie roli mentora i mentee (ok. 10 min)
  • Co mentor może zaoferować? Czym jest, a czym nie jest mentoring?
  • Jaka jest rola i odpowiedzialność mentee?
3. Wstępna diagnoza potrzeb i celów mentee (ok. 25 min)
  • Gdzie jesteś teraz? Jakie są Twoje największe wyzwania?
  • Gdzie chcesz być za 6-12 miesięcy? Co chcesz osiągnąć?
  • Wspólne zdefiniowanie 1-3 głównych celów na proces mentoringowy.
4. Ustalenie zasad współpracy (Kontrakt) (ok. 15 min)
  • Omówienie i akceptacja kontraktu (poufność, częstotliwość, forma spotkań).
  • Ustalenie preferowanych form komunikacji między spotkaniami.
5. Podsumowanie i plan na kolejne spotkanie (ok. 5 min)
  • Podsumowanie kluczowych ustaleń.
  • Ustalenie terminu i tematu kolejnego spotkania.

Szablon "Kontraktu mentoringowego"

Kontrakt mentoringowy to umowa między mentorem a mentee, która formalizuje ich współpracę i ustala wspólne oczekiwania. Skorzystaj z poniższego szablonu jako punktu wyjścia.

1. Cele i oczekiwane rezultaty
  • Główny cel współpracy (np. rozwój kompetencji liderskich, przygotowanie do nowej roli).
  • Kluczowe obszary do rozwoju dla mentee.
  • Mierzalne wskaźniki sukcesu (po czym poznamy, że cel został osiągnięty?).
2. Zasady współpracy
  • Poufność: Wszystkie rozmowy są poufne i pozostają między mentorem a mentee.
  • Szczerość i otwartość: Zobowiązujemy się do otwartej komunikacji i konstruktywnego feedbacku.
  • Zaangażowanie: Obie strony zobowiązują się do aktywnego udziału i przygotowania do spotkań.
  • Odpowiedzialność: Mentee jest odpowiedzialny za swój rozwój, a mentor za wspieranie tego procesu.
3. Logistyka spotkań
  • Częstotliwość: Spotkania będą odbywać się (np. raz na dwa tygodnie, raz w miesiącu).
  • Czas trwania: Każde spotkanie potrwa (np. 60-90 minut).
  • Forma: Spotkania będą (np. online, na żywo, hybrydowo).
  • Odwoływanie spotkań: Spotkanie należy odwołać z co najmniej 24-godzinnym wyprzedzeniem.
  • Czas trwania procesu: Współpraca jest zaplanowana na okres (np. 6 miesięcy).

Zwinny ITIL? Jak połączyć elastyczność agile z najlepszymi praktykami zarządzania usługami IT

Współczesne działy IT stają przed podwójnym wyzwaniem: muszą dostarczać nowe funkcjonalności i usługi szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, jednocześnie zapewniając stabilność, bezpieczeństwo i niezawodność działania krytycznych systemów biznesowych. Ta dynamika często prowadzi do postrzeganego konfliktu między zwinnością (Agile), kojarzoną ze szybkością i elastycznością, a zarządzaniem usługami IT (ITSM), reprezentowanym przez ramy takie jak ITIL®, tradycyjnie kojarzone z kontrolą i procesami. Jako liderzy i decydenci w obszarze IT oraz specjaliści L&D, zadajemy sobie pytanie: czy te dwa światy muszą się wykluczać? Czy możliwe jest stworzenie środowiska, które jest jednocześnie szybkie i stabilne? Odpowiedź brzmi: tak, a kluczem może być inteligentna integracja zasad Agile z nowoczesnymi ramami ITSM, takimi jak ITIL 4. Ten artykuł zgłębia możliwości i korzyści płynące z połączenia tych dwóch podejść, tworząc coś, co można by nazwać „zwinnym ITIL”.

Czy zwinność (Agile) i zarządzanie usługami (ITIL) muszą stać w sprzeczności?

Tradycyjnie, postrzegano pewne napięcie między światem Agile/DevOps, skupionym na szybkim cyklu tworzenia i wdrażania oprogramowania, a światem ITIL, koncentrującym się na ustrukturyzowanych procesach zarządzania usługami, stabilnością i kontrolą zmian. W przeszłości, starsze wersje ITIL mogły być interpretowane jako zbyt biurokratyczne i powolne dla dynamicznych środowisk zwinnych.

Jednak ITIL 4, najnowsza wersja ram postępowania, została zaprojektowana z myślą o lepszej integracji ze współczesnymi realiami. ITIL 4 odchodzi od sztywnego, procesowego podejścia na rzecz holistycznego Systemu Wartości Usługi (SVS), który kładzie nacisk na współtworzenie wartości, elastyczność (poprzez Łańcuch Wartości Usługi) i iteracyjne doskonalenie (poprzez Nadrzędne Zasady i Ciągłe Doskonalenie). Te fundamentalne zmiany sprawiają, że ITIL 4 jest znacznie bardziej kompatybilny z filozofią Agile i DevOps niż jego poprzednicy. Zamiast konfliktu, możliwe staje się poszukiwanie synergii i wzajemnego uzupełniania się tych podejść.

Jakie strategiczne korzyści przynosi organizacji integracja podejść Agile i ITIL 4?

Świadome łączenie elastyczności Agile z najlepszymi praktykami zarządzania usługami ITIL 4 może przynieść organizacji szereg istotnych korzyści strategicznych, pozwalając osiągnąć trudny kompromis między szybkością a stabilnością:

Korzyść StrategicznaJak Integracja Agile i ITIL 4 się do niej przyczynia?
Szybsze Dostarczanie Wartości przy Zachowaniu StabilnościAgile przyspiesza cykl wytwórczy, a ITIL 4 zapewnia ramy do bezpiecznego wdrażania zmian (Change Enablement) i efektywnego zarządzania incydentami, minimalizując negatywny wpływ na usługi.
Lepsza Współpraca Między Dev, Ops i Biznesem (DevOps)ITIL 4 promuje współpracę i wspólne strumienie wartości (Value Streams), co naturalnie wspiera kulturę DevOps, przełamując silosy między rozwojem, operacjami i zarządzaniem usługami.
Zwiększona Odporność i Niezawodność UsługUstrukturyzowane podejście ITIL do zarządzania incydentami, problemami i dostępnością, zastosowane w elastyczny sposób, pomaga utrzymać wysoką jakość usług mimo częstych wdrożeń.
Efektywniejsze Zarządzanie Ryzykiem w Dynamicznym ŚrodowiskuPołączenie zwinnego reagowania na zmiany z systematycznym podejściem ITIL do zarządzania ryzykiem (w ramach Nadzoru i Praktyk) pozwala lepiej radzić sobie z niepewnością.
Optymalizacja Przepływu Wartości End-to-EndModel SVS z ITIL 4 pomaga spojrzeć na cały cykl życia usługi, od pomysłu do dostarczenia wartości, umożliwiając optymalizację przepływu pracy z uwzględnieniem zarówno szybkości, jak i jakości.
Wzmocnienie Kultury Ciągłego DoskonaleniaZarówno Agile (np. poprzez Retrospektywy), jak i ITIL 4 (poprzez dedykowaną Praktykę i Nadrzędną Zasadę) kładą silny nacisk na ciągłe uczenie się i usprawnianie procesów oraz usług.

Integracja nie oznacza stosowania „wszystkiego naraz”, ale mądrego wybierania i adaptowania elementów obu podejść w celu osiągnięcia synergii i lepszych wyników biznesowych.

W jaki sposób ITIL 4 ułatwia integrację z metodykami zwinnymi i DevOps?

ITIL 4 został przeprojektowany tak, aby lepiej współgrać z nowoczesnymi sposobami pracy. Kilka kluczowych elementów ITIL 4 szczególnie sprzyja tej integracji:

  • System Wartości Usługi (SVS): Zamiast sztywnych procesów, SVS oferuje elastyczny model przepływu pracy (Łańcuch Wartości Usługi), który można dostosować do różnych kontekstów, w tym do iteracyjnych cykli Agile.
  • Nadrzędne Zasady (Guiding Principles): Zasady takie jak „Postępuj iteracyjnie z informacją zwrotną”, „Współpracuj i promuj widoczność” czy „Myśl i pracuj holistycznie” są w pełni zgodne z wartościami Agile i DevOps.
  • Koncentracja na Wartości: Zarówno Agile, jak i ITIL 4 kładą nacisk na dostarczanie wartości dla klienta i biznesu jako nadrzędny cel wszystkich działań.
  • Praktyki zamiast Procesów: ITIL 4 mówi o 34 „Praktykach” (zbiorach zasobów), które można elastycznie adaptować i łączyć, a nie o sztywnych, obowiązkowych procesach.
  • Nacisk na Automatyzację: ITIL 4 rozpoznaje kluczową rolę automatyzacji we współczesnym ITSM, co jest również fundamentem DevOps.
  • Ciągłe Doskonalenie: Wbudowane w model SVS, stanowi wspólny mianownik dla ITIL 4 i filozofii Agile/DevOps.

Te cechy sprawiają, że ITIL 4 nie jest już postrzegany jako bariera dla zwinności, ale jako potencjalny partner, który może dostarczyć niezbędnych ram zarządczych i operacyjnych dla dynamicznych środowisk IT.

Jak w praktyce można adaptować praktyki ITIL do realiów zwinnych zespołów?

Integracja nie polega na ślepym narzucaniu procesów ITIL zespołom zwinnym, ale na inteligentnej adaptacji kluczowych praktyk ITSM do ich sposobu pracy. Chodzi o zachowanie celu danej praktyki (np. zapewnienie bezpiecznego wdrażania zmian) przy jednoczesnym dostosowaniu jej realizacji do szybszych cykli i większej autonomii zespołów. Poniżej kilka przykładów:

Praktyka ITIL 4Tradycyjne Podejście (Potencjalnie Problemowe dla Agile)Adaptacja w Środowisku Zwinny/DevOps
Zarządzanie Zmianą (Change Enablement)Długie, formalne procesy zatwierdzania zmian przez CAB (Change Advisory Board) dla każdej, nawet małej zmiany.Zdefiniowanie standardowych, wstępnie zatwierdzonych zmian dla zespołów o wysokiej dojrzałości i niskim ryzyku. Wykorzystanie automatyzacji w potokach CI/CD do testowania i wdrażania zmian. Skupienie CAB na zmianach o wysokim ryzyku.
Zarządzanie Incydentami (Incident Management)Skupienie na szybkim przywróceniu usługi, czasem kosztem znalezienia przyczyny źródłowej. Oddzielny zespół wsparcia.Ścisła współpraca między zespołem deweloperskim a operacyjnym/wsparcia w rozwiązywaniu incydentów. Wykorzystanie wspólnych narzędzi monitoringu i logowania. Automatyczne tworzenie incydentów z systemów monitoringu.
Zarządzanie Wdrożeniami (Release Management / Deployment Management)Duże, rzadkie wdrożenia, często manualne i ryzykowne. Separacja odpowiedzialności za wdrożenie od zespołu deweloperskiego.Częste, małe wdrożenia realizowane automatycznie przez potoki CI/CD. Wykorzystanie technik takich jak Blue/Green Deployment czy Canary Releases. Zespół deweloperski często współodpowiedzialny za wdrożenie („You build it, you run it”).
Zarządzanie Wiedzą (Knowledge Management)Centralne repozytoria wiedzy, czasem nieaktualne lub trudne w użyciu.Wykorzystanie lekkich, łatwo dostępnych narzędzi (np. wiki, Confluence) zintegrowanych z przepływem pracy zespołu. Promowanie kultury dzielenia się wiedzą w zespole (np. poprzez pair programming, code review).

Kluczem jest znalezienie równowagi między potrzebą kontroli i stabilności a wymogiem szybkości i elastyczności, dostosowując poziom formalizmu i automatyzacji do kontekstu i dojrzałości zespołu.

Jaką rolę odgrywa kultura ciągłego doskonalenia we wdrożeniu „zwinnego ITIL”?

Zarówno filozofia Agile, jak i ramy ITIL 4 silnie akcentują znaczenie kultury ciągłego doskonalenia (Continual Improvement). W kontekście integracji tych dwóch światów, jest ona absolutnie kluczowa. Wdrożenie „zwinnego ITIL” nie jest jednorazowym projektem, ale ciągłym procesem uczenia się, eksperymentowania i adaptacji.

Zespoły muszą regularnie (np. podczas retrospektyw, przeglądów operacyjnych) analizować efektywność swoich połączonych praktyk Agile i ITSM, identyfikować wąskie gardła, zbierać informacje zwrotne i wprowadzać usprawnienia. Dotyczy to zarówno procesów wytwórczych, jak i procesów zarządzania usługami. Kultura, która wspiera transparentność, otwartą komunikację i bezpieczeństwo psychologiczne (pozwalające na przyznawanie się do błędów i proponowanie zmian bez obawy przed karą), jest niezbędna, aby ciągłe doskonalenie mogło realnie zaistnieć. Liderzy odgrywają kluczową rolę w promowaniu i wspieraniu tej kultury.

Dlaczego budowanie kompetencji zarówno w Agile, jak i ITIL 4 jest kluczowe dla zespołów IT?

Aby skutecznie zintegrować zwinność z zarządzaniem usługami, niezbędne jest, aby pracownicy IT posiadali kompetencje w obu tych obszarach. Zespoły deweloperskie muszą rozumieć podstawowe zasady ITSM i wiedzieć, jak ich praca wpływa na stabilność i jakość usług. Z kolei zespoły operacyjne i zarządzania usługami muszą rozumieć zasady Agile i DevOps, aby móc efektywnie wspierać szybkie cykle wdrożeniowe.

Posiadanie przez pracowników wspólnego języka i zrozumienia zarówno dla potrzeb biznesu (szybkość, innowacja), jak i dla wymagań operacyjnych (stabilność, bezpieczeństwo) jest fundamentem efektywnej współpracy i udanej integracji. Dlatego inwestycja w rozwój kompetencji obejmujący zarówno metodyki zwinne (np. Scrum, AgilePM), jak i ramy zarządzania usługami (ITIL 4) jest strategicznie ważna dla organizacji dążących do modelu „zwinnego ITIL”.

Jak EITT wspiera rozwój kompetencji na styku Agile i ITSM?

W EITT doskonale rozumiemy potrzebę budowania kompetencji zarówno w obszarze zwinności, jak i efektywnego zarządzania usługami IT. Nasza oferta szkoleniowa została zaprojektowana tak, aby wspierać organizacje w rozwijaniu umiejętności niezbędnych do skutecznego działania w nowoczesnych środowiskach IT.

Oferujemy akredytowane szkolenia z popularnych metodyk zwinnych, takich jak AgilePM® czy Scrum (PeopleCert SCRUM Master I), które pomagają zespołom wdrożyć elastyczne sposoby pracy. Jednocześnie posiadamy w ofercie pełen zakres akredytowanych szkoleń ITIL 4, począwszy od fundamentalnego poziomu Foundation, aż po zaawansowane moduły Specialist, Strategist i Leader.

Dzięki tak szerokiej ofercie, możemy pomóc Państwa organizacji w budowaniu kompetencji potrzebnych do inteligentnej integracji obu światów. Nasi eksperci mogą doradzić w zakresie doboru odpowiednich szkoleń dla różnych ról w zespole (Dev, Ops, Service Management), aby stworzyć wspólne zrozumienie i ułatwić wdrożenie bardziej zintegrowanego, efektywnego modelu pracy.

Jeśli stoją Państwo przed wyzwaniem połączenia szybkości Agile ze stabilnością ITIL i chcą wyposażyć swoje zespoły w niezbędne kompetencje, zapraszamy do kontaktu. Porozmawiajmy o tym, jak EITT może wesprzeć Państwa organizację w tej transformacji.

?
?
Zapoznałem/łam się i akceptuję politykę prywatności.*

O autorze:
Justyna Kalbarczyk

Justyna to doświadczona specjalistka i współzałożycielka Effective IT Trainings (EITT), z imponującym 19-letnim stażem w branży IT i edukacji technologicznej. Koncentruje się na zarządzaniu, projektowaniu i wdrażaniu kompleksowych projektów rozwojowych oraz informatyczno-edukacyjnych dla szerokiego spektrum klientów, od sektora IT po instytucje publiczne.

W swojej pracy Justyna kieruje się zasadami innowacyjności, elastyczności i głębokiego zrozumienia potrzeb klienta. Jej podejście do rozwoju biznesu opiera się na umiejętności efektywnego łączenia koncepcji, narzędzi i zasobów ludzkich w spójne projekty szkoleniowe. Jest znana z umiejętności tworzenia spersonalizowanych rozwiązań edukacyjnych, które odpowiadają na rzeczywiste wyzwania w dynamicznym świecie IT.

Justyna szczególnie interesuje się obszarem synergii między sferą biznesową a technologiczną. Skupia się na rozwijaniu innowacyjnych metod szkoleniowych i projektów, które nie tylko podnoszą kompetencje techniczne, ale także wspierają transformację cyfrową organizacji. Jej specjalizacja obejmuje analizę potrzeb klientów, zarządzanie projektami oraz kreowanie angażujących doświadczeń szkoleniowych.

Aktywnie angażuje się w rozwój branży edukacji IT, nieustannie poszerzając swoje kompetencje poprzez zdobywanie nowych certyfikatów biznesowych i informatycznych. Wierzy, że kluczem do sukcesu w dynamicznym świecie technologii jest ciągłe doskonalenie się oraz umiejętność adaptacji do zmieniających się potrzeb rynku, co odzwierciedla w strategiach rozwoju EITT.