Sposoby na stworzenie swobodnej atmosfery podczas rozmowy rocznej

Pierwszy kwartał roku to okres prowadzenia rozmów podsumowująco-oceniających. Często uczestnicy naszych szkoleń pytają nas co zrobić, aby rozmowa roczna przebiegła w dobrej atmosferze? Oto kilka sprawdzonych przez nas działań:

  1. Usiądź obok pracownika, a nie po drugiej stronie biurka.
  2. Podkreślaj, że w tej właśnie chwili można spokojnie porozmawiać – na tę rozmowę macie dużo 
czasu. 

  3. Unikaj stwierdzeń, które podkreślają pozycję zwierzchnika.
  4. Chwal osiągnięcia pracownika. 

  5. Jeśli musisz krytykować, krytykuj wyniki pracy i konkretne zachowania pracownika, a nie samego 
pracownika. 

  6. Daj pracownikowi czas na wypowiedzenie się (technika ciszy), zachęcaj do mówienia, nawet jeśli wiąże 
się to z milczącym oczekiwaniem na ich odpowiedź (może to być trudne dla niego, ale nie próbuj sam 
odpowiadać na ich pytania). 

  7. Postaraj się aby podczas rozmowy nie dochodziło do jej przerywania (telefon, mail, osoby 
wchodzące). 

  8. W przypadku rozmowy o trudnościach zachęcaj pracownika do proponowania rozwiązań, czasami 
pracownik może znaleźć lepsze rozwiązanie niż Ty. 

  9. Zanim przedstawisz pracownikowi swoją ocenę doprowadź do tego, by on sam ocenił siebie, 
w rezultacie często pracownicy sami mówią o swoich słabych stronach.
  10. Zadawaj pytania, które koncentrują się na szukaniu rozwiązań np.: „co możemy zrobić, aby twoja umiejętność organizacji były nas takim samym poziomie jak inne twoje zalety?

  11. Pamiętaj przez cały czas, iż celem rozmowy jest pomoc pracownikowi w rozwoju.

  12. Unikaj podczas rozmowy sformalizowanej formy: podwładny – przełożony. Rozmowa oceniająca nie może być osądem nad pracownikami.

autor: Krzysztof Dudek 

O autorze:
Marcin Godula

Marcin to doświadczony lider z ponad 20-letnim stażem w branży IT i edukacji technologicznej. Jako Prezes Zarządu Effective IT Trainings (EITT), koncentruje się na kształtowaniu strategii rozwoju firmy, analizie trendów edukacyjnych w IT oraz budowaniu innowacyjnych programów szkoleniowych. Jego wizjonerskie podejście i głębokie zrozumienie dynamiki rynku IT są kluczowe dla pozycjonowania EITT jako lidera w branży szkoleń technologicznych.

W swojej pracy Marcin kieruje się wartościami takimi jak innowacyjność, jakość kształcenia i zorientowanie na potrzeby rynku. Jego podejście do zarządzania opiera się na ciągłym doskonaleniu procesów edukacyjnych i adaptacji do zmieniających się wymagań branży IT. Jest znany z umiejętności łączenia praktycznej wiedzy technicznej z efektywnymi metodami nauczania.

Marcin szczególnie interesuje się obszarem sztucznej inteligencji, automatyzacji procesów biznesowych oraz cyberbezpieczeństwa w kontekście edukacji IT. Skupia się na rozwijaniu programów szkoleniowych, które nie tylko odpowiadają na bieżące potrzeby rynku, ale także przygotowują specjalistów na przyszłe wyzwania technologiczne.

Aktywnie angażuje się w rozwój branży edukacji IT, nieustannie śledząc najnowsze trendy i innowacje w technologii. Wierzy, że kluczem do sukcesu w dynamicznym świecie technologii jest ciągłe uczenie się i adaptacja do nowych trendów, co odzwierciedla w strategii rozwoju EITT.

Udostępnij swoim znajomym