Checklista "Dobre praktyki w feedbacku"

Konstruktywny feedback to dar. Użyj tej checklisty, aby upewnić się, że Twoja informacja zwrotna jest wartościowa, motywująca i wspierająca rozwój mentee.

Przed rozmową:
  • Zbierz konkretne przykłady: Unikaj ogólników. Odwołuj się do konkretnych sytuacji i zachowań, a nie do cech osobowości.
  • Określ cel feedbacku: Co chcesz osiągnąć? Jaka zmiana w zachowaniu mentee byłaby pożądana?
  • Sprawdź swoje intencje: Upewnij się, że Twoim celem jest pomoc i wsparcie, a nie krytyka czy udowodnienie racji.
  • Wybierz odpowiedni czas i miejsce: Zapewnij prywatność i wystarczającą ilość czasu na spokojną rozmowę.
W trakcie rozmowy:
  • Zacznij od pytania o zgodę: "Czy to dobry moment, abyśmy porozmawiali o...?" / "Czy jesteś otwarty/a na informację zwrotną na temat...?".
  • Stosuj model SBI (Situation-Behavior-Impact): Opisz Sytuację, konkretne Zachowanie i jego Wpływ na Ciebie/zespół/projekt.
  • Mów w pierwszej osobie ("Komunikat Ja"): Zamiast "Zawsze się spóźniasz", powiedz "Kiedy spóźniłeś się na spotkanie, poczułem, że mój czas nie jest szanowany".
  • Oddziel fakty od interpretacji: Przedstaw to, co zaobserwowałeś, a następnie zapytaj o perspektywę mentee ("Zauważyłem, że... Jak to wygląda z Twojej strony?").
  • Skup się na przyszłości: Po omówieniu przeszłości, skoncentrujcie się na tym, co można zrobić inaczej w przyszłości.
  • Słuchaj aktywnie: Daj mentee przestrzeń na odpowiedź. Zadawaj pytania, aby upewnić się, że dobrze go rozumiesz.
  • Zakończ pozytywnym akcentem: Podkreśl mocne strony mentee i wyraź wiarę w jego/jej zdolność do rozwoju.
Po rozmowie:
  • Zaplanujcie kolejne kroki: Wspólnie ustalcie, co mentee może zrobić w związku z otrzymanym feedbackiem.
  • Zaoferuj wsparcie: "Jak mogę Ci pomóc w realizacji tego planu?".
  • Sprawdź efekty: Wróć do tematu na kolejnym spotkaniu, aby zobaczyć, jakie postępy poczynił mentee.

Bank 50 "pytań otwarcia"

Użyj tych pytań, aby lepiej poznać mentee, zrozumieć jego motywacje i zdiagnozować potrzeby. Wybierz te, które najlepiej pasują do kontekstu rozmowy.

Pytania na rozpoczęcie i budowanie relacji
  1. Co Cię sprowadza do mentoringu?
  2. Gdybyś miał/a opisać swoją dotychczasową karierę w trzech słowach, jakie by one były?
  3. Jaka jest najcenniejsza lekcja, jakiej nauczyłeś/aś się w ostatnim roku?
  4. Co robisz, żeby się zrelaksować i naładować baterie?
  5. Z jakiego osiągnięcia (zawodowego lub prywatnego) jesteś najbardziej dumny/a?
  6. Co daje Ci najwięcej energii w pracy?
  7. A co najbardziej Cię tej energii pozbawia?
  8. Jak wygląda Twój idealny dzień w pracy?
  9. Gdybyś nie musiał/a pracować, czym byś się zajął/zajęła?
  10. Kto jest dla Ciebie największą inspiracją i dlaczego?
Pytania o cele i aspiracje
  1. Gdzie widzisz siebie za 5 lat?
  2. Jak wygląda dla Ciebie sukces?
  3. Jaki jest Twój największy cel zawodowy na ten rok?
  4. Co musiałoby się stać, abyś uznał/a ten proces mentoringowy za udany?
  5. Jaka jest jedna rzecz, którą chciałbyś/chciałabyś zmienić w swoim życiu zawodowym?
  6. Jakie nowe umiejętności chciałbyś/chciałabyś zdobyć?
  7. Jaki wpływ chciałbyś/chciałabyś wywierać na swoje otoczenie/firmę?
  8. Co stoi na przeszkodzie w realizacji Twoich celów?
  9. Czego najbardziej się obawiasz w kontekście swojej kariery?
  10. Gdybyś miał/a nieograniczone zasoby, jaki projekt byś zrealizował/a?
Pytania o mocne strony i zasoby
  1. W jakich sytuacjach czujesz się najbardziej kompetentny/a?
  2. Jakie są Twoje trzy największe talenty?
  3. Za co chwalą Cię inni?
  4. Jakie zadania wykonujesz z łatwością, podczas gdy dla innych są one trudne?
  5. Opowiedz o sytuacji, w której udało Ci się rozwiązać trudny problem.
  6. Jakie masz nawyki, które wspierają Twój rozwój?
  7. Kto w Twoim otoczeniu może Cię wspierać?
  8. Z jakich swoich dotychczasowych doświadczeń możesz czerpać?
  9. Co wiesz na pewno o sobie?
  10. Jak dbasz o swój rozwój?
Pytania o wyzwania i obszary do rozwoju
  1. Z jakim wyzwaniem mierzysz się obecnie?
  2. Jaka umiejętność, gdybyś ją opanował/a, miałaby największy wpływ na Twoją karierę?
  3. W jakich sytuacjach tracisz pewność siebie?
  4. Jaki feedback najczęściej otrzymujesz?
  5. Co odkładasz na później?
  6. Czego chciałbyś/chciałabyś się oduczyć?
  7. Gdybyś mógł/mogła cofnąć czas, jaką decyzję zawodową podjąłbyś/podjęłabyś inaczej?
  8. Jak radzisz sobie z porażką lub krytyką?
  9. Co Cię frustruje w Twojej obecnej roli?
  10. Jaka jest najtrudniejsza rozmowa, którą musisz przeprowadzić?
Pytania pogłębiające i refleksyjne
  1. Co to dla Ciebie znaczy?
  2. Jakie widzisz inne możliwości?
  3. Co by się stało, gdybyś nic nie zrobił/a w tej sprawie?
  4. Jaki mały krok możesz zrobić już jutro?
  5. Czego potrzebujesz, aby pójść do przodu?
  6. Jakie założenia przyjmujesz w tej sytuacji?
  7. Jak wyglądałaby ta sytuacja z perspektywy innej osoby?
  8. Co podpowiada Ci intuicja?
  9. Czego nauczyła Cię ta sytuacja?
  10. O co jeszcze nie zapytałem/am, a co jest ważne?

Szablon agendy pierwszego spotkania

Pierwsze spotkanie jest kluczowe dla zbudowania relacji i nadania tonu całej współpracy. Poniższa agenda pomoże Ci w jego uporządkowaniu.

1. Przełamanie lodów i wzajemne poznanie się (ok. 15 min)
  • Przedstawienie się (ścieżka kariery, zainteresowania, co Cię inspiruje).
  • Podzielenie się swoimi oczekiwaniami wobec procesu mentoringu.
2. Omówienie roli mentora i mentee (ok. 10 min)
  • Co mentor może zaoferować? Czym jest, a czym nie jest mentoring?
  • Jaka jest rola i odpowiedzialność mentee?
3. Wstępna diagnoza potrzeb i celów mentee (ok. 25 min)
  • Gdzie jesteś teraz? Jakie są Twoje największe wyzwania?
  • Gdzie chcesz być za 6-12 miesięcy? Co chcesz osiągnąć?
  • Wspólne zdefiniowanie 1-3 głównych celów na proces mentoringowy.
4. Ustalenie zasad współpracy (Kontrakt) (ok. 15 min)
  • Omówienie i akceptacja kontraktu (poufność, częstotliwość, forma spotkań).
  • Ustalenie preferowanych form komunikacji między spotkaniami.
5. Podsumowanie i plan na kolejne spotkanie (ok. 5 min)
  • Podsumowanie kluczowych ustaleń.
  • Ustalenie terminu i tematu kolejnego spotkania.

Szablon "Kontraktu mentoringowego"

Kontrakt mentoringowy to umowa między mentorem a mentee, która formalizuje ich współpracę i ustala wspólne oczekiwania. Skorzystaj z poniższego szablonu jako punktu wyjścia.

1. Cele i oczekiwane rezultaty
  • Główny cel współpracy (np. rozwój kompetencji liderskich, przygotowanie do nowej roli).
  • Kluczowe obszary do rozwoju dla mentee.
  • Mierzalne wskaźniki sukcesu (po czym poznamy, że cel został osiągnięty?).
2. Zasady współpracy
  • Poufność: Wszystkie rozmowy są poufne i pozostają między mentorem a mentee.
  • Szczerość i otwartość: Zobowiązujemy się do otwartej komunikacji i konstruktywnego feedbacku.
  • Zaangażowanie: Obie strony zobowiązują się do aktywnego udziału i przygotowania do spotkań.
  • Odpowiedzialność: Mentee jest odpowiedzialny za swój rozwój, a mentor za wspieranie tego procesu.
3. Logistyka spotkań
  • Częstotliwość: Spotkania będą odbywać się (np. raz na dwa tygodnie, raz w miesiącu).
  • Czas trwania: Każde spotkanie potrwa (np. 60-90 minut).
  • Forma: Spotkania będą (np. online, na żywo, hybrydowo).
  • Odwoływanie spotkań: Spotkanie należy odwołać z co najmniej 24-godzinnym wyprzedzeniem.
  • Czas trwania procesu: Współpraca jest zaplanowana na okres (np. 6 miesięcy).

Kilka słów o automatywacji

Większość z nas zna dobrze stan tak zwanego flow, kiedy bez problemu uruchamiają się nawet najgłębiej skrywane pokłady naszej kreatywności, siła naszej woli wydaje się nieskończona, myśli krystalizują się w naszej głowie podpowiadając szybko i trafnie najlepsze pomysły. Kiedy jesteśmy do tego stopnia zmotywowani, że przystąpienie do działania i praca, nawet poza strefą komfortu, jest największą przyjemnością. Jest to stan, w którym czujemy, że osiągniemy sukces i na ogół, faktycznie, tak się dzieje.

Jednak co się dzieje, kiedy flow brakuje? Skąd czerpać motywację, kiedy czujemy zmęczenie, wypalenie czy bezradność? Czy można wyćwiczyć swój umysł i ciało w przezwyciężaniu stanu apatii?

Czym jest motywacja

Czym tak naprawdę jest motywacja trudno jednoznacznie stwierdzić, ponieważ to skąd się ją czerpie jest kwestią bardzo indywidualną. W dużym skrócie, można jednak określić ją jako złożoną sieć zachodzących w naszym umyśle procesów myślowych, odpowiedzialnych za podejmowanie działań oraz decyzji i ukierunkowywanie dążeń. Bez motywacji czujemy się więc pozbawieni celu i sensu działania.

Większość z nas jest przynajmniej częściowo świadoma źródeł swojej motywacji, jednak od czasu do czasu warto zatrzymać się i zastanowić czy stosowane przez nas techniki są skuteczne i czy na pewno robimy wszystko, żeby pomóc sobie w realizacji własnych założeń.

Trening

Ponieważ ludzi, jako gatunek, charakteryzuje duża różnorodność, różnić będzie się także siła oddziaływania na nas poszczególnych technik motywacyjnych. Jednakże, biorąc pod uwagę fakt,  iż zdecydowana większość z nas odczuwa silną potrzebę samodoskonalenia, wachlarz dostępnych metod automotywacji jest niezwykle szeroki.

Oto kilka skutecznych metod automotywacji:

Wyznacz sobie cel, zakładając powodzenie

Wyznaczanie sobie ambitnych, lecz realnych celów jest ważne, jeśli zależy nam na tym, by mieć poczucie, że działania, których się podejmujemy mają sens. Jeszcze ważniejsza jest umiejętność zakładania sukcesu i dążenia do niego ze zdwojoną siłą w sytuacjach, kiedy do głosu dochodzi zwątpienie czy chwilowy brak pewności siebie. Jeśli powtarzasz sobie,  że Ci się powiedzie, utwierdzasz się w przekonaniu, że Twoja wola jest wystarczająco silna, a w sytuacjach kryzysowych nie poddajesz się, lecz szukasz rozwiązań – szanse na powodzenie tylko rosną.

Wprowadź na stałe do swojego słownika określenie „JESZCZE nie”

Zniechęcasz się, kiedy spotyka Cię porażka? Jesteś perfekcjonistą i chcesz wszystko zawsze zrobić dobrze? Kiedy nie osiągniesz założonego celu, Twój zespół nie zrealizuje planu, Twoja firma nie przyniesie prognozowanych zysków, nie ukończysz maratonu, do którego przygotowywałeś się pół roku lub zwyczajnie nie uda Ci się zrealizować prostego zadania, które sam sobie zleciłeś, powiedz sobie: „JESZCZE nie”. Określenie „JESZCZE nie” buduje trampolinę do odbicia się od porażki i daje Ci okazję do przekucia ją w triumf. Spójrz na właściwą reakcję, jak na coś co Cię buduje, dodaje mądrości i sił.

Wizualizuj swój cel

Metoda ta jest często używana przez sportowców, w trakcie przygotowań do zawodów. Wizualizacja celu pozwala Ci przypomnieć sobie, dlaczego robisz to co robisz i sama w sobie dodaje pewności siebie. Pomaga także uporządkować działania.

Wizualizacja daje najlepsze efekty, jeśli codziennie poświęcimy na nią kilka minut. Chodzi o to, by nagrodzić się za drogę, którą już przeszliśmy, za samą podjętą decyzję. Ważne, by wyobrazić sobie szczegóły – napełnić się radością i dumą z sukcesu, o którym postanowiliśmy, że będzie nasz.

Bądź otwarty i inspiruj się!

Otwórz się na mądrość i doświadczenia innych ludzi. Słuchaj, staraj się zrozumieć motywacje innych i odnieść je do swoich emocji i przeżyć. Wzbogacaj nimi swoją wiedzę. Nie oceniaj, staraj się nie stawiać swoich przekonań w pozycji nadrzędnej do przekonań innych. Dzięki temu pozwolisz sobie nie tylko na uzyskanie szerszego obrazu, ale również będziesz mógł realnie wesprzeć się na doświadczeniach i wiedzy więcej niż jednej osoby. Popularność powiedzenia „Co dwie głowy to nie jedna” ma bardzo konkretne uzasadnienie.

Naucz się rozumieć emocje

Według Tony’ego Robbinsa, coacha i eksperta w dziedzinie psychologii przywództwa, tym co nas napędza są emocje. Robbins przekonuje, że wsłuchanie się we własne emocje i praca nad ich zrozumieniem jest jedyną drogą do tego, by zrozumieć co tak naprawdę realnie i długoterminowo nas motywuje. Kiedy zrozumiemy co nas motywuje, łatwiej wsłuchamy się w emocje i motywacje innych.

?
?
Zapoznałem/łam się i akceptuję politykę prywatności. *

O autorze:
Marcin Godula

Marcin to doświadczony lider z ponad 20-letnim stażem w branży IT i edukacji technologicznej. Jako Prezes Zarządu Effective IT Trainings (EITT), koncentruje się na kształtowaniu strategii rozwoju firmy, analizie trendów edukacyjnych w IT oraz budowaniu innowacyjnych programów szkoleniowych. Jego wizjonerskie podejście i głębokie zrozumienie dynamiki rynku IT są kluczowe dla pozycjonowania EITT jako lidera w branży szkoleń technologicznych.

W swojej pracy Marcin kieruje się wartościami takimi jak innowacyjność, jakość kształcenia i zorientowanie na potrzeby rynku. Jego podejście do zarządzania opiera się na ciągłym doskonaleniu procesów edukacyjnych i adaptacji do zmieniających się wymagań branży IT. Jest znany z umiejętności łączenia praktycznej wiedzy technicznej z efektywnymi metodami nauczania.

Marcin szczególnie interesuje się obszarem sztucznej inteligencji, automatyzacji procesów biznesowych oraz cyberbezpieczeństwa w kontekście edukacji IT. Skupia się na rozwijaniu programów szkoleniowych, które nie tylko odpowiadają na bieżące potrzeby rynku, ale także przygotowują specjalistów na przyszłe wyzwania technologiczne.

Aktywnie angażuje się w rozwój branży edukacji IT, nieustannie śledząc najnowsze trendy i innowacje w technologii. Wierzy, że kluczem do sukcesu w dynamicznym świecie technologii jest ciągłe uczenie się i adaptacja do nowych trendów, co odzwierciedla w strategii rozwoju EITT.