Czym jest Cyberbezpieczny Samorząd? Definicja, Cele i Proces

W dobie rosnących zagrożeń cybernetycznych, lokalne administracje stają się coraz bardziej narażone na ataki, które mogą zakłócić ich funkcjonowanie i zagrażać bezpieczeństwu obywateli. W artykule przyjrzymy się, dlaczego cyberbezpieczeństwo jest kluczowe dla samorządów, jakie działania mogą podjąć, aby się zabezpieczyć, oraz jakie korzyści płyną z inwestowania w nowoczesne technologie ochrony danych.

Czym jest program Cyberbezpieczny Samorząd?

Program Cyberbezpieczny Samorząd to kompleksowa inicjatywa rządowa mająca na celu wzmocnienie cyberbezpieczeństwa jednostek samorządu terytorialnego w Polsce. Został on uruchomiony w odpowiedzi na rosnące zagrożenia cybernetyczne, które coraz częściej dotykają lokalne administracje. Program oferuje wsparcie finansowe i merytoryczne dla samorządów, umożliwiając im inwestycje w nowoczesne rozwiązania technologiczne, szkolenia pracowników oraz wdrażanie skutecznych procedur bezpieczeństwa.

Inicjatywa ta jest częścią szerszej strategii cyfryzacji i zabezpieczenia infrastruktury krytycznej państwa. Opiera się na założeniu, że silne i odporne na ataki samorządy są fundamentem bezpieczeństwa cyfrowego całego kraju. Program Cyberbezpieczny Samorząd został zaprojektowany tak, aby odpowiadać na realne potrzeby i wyzwania, z jakimi mierzą się lokalne władze w erze cyfrowej.

Kluczowym aspektem programu jest jego kompleksowość. Nie ogranicza się on jedynie do dostarczenia sprzętu czy oprogramowania, ale obejmuje również budowanie kompetencji, tworzenie procedur i podnoszenie świadomości zagrożeń wśród pracowników samorządowych. Dzięki temu podejściu, program ma szansę przynieść długotrwałe i znaczące efekty w zakresie poprawy bezpieczeństwa cyfrowego na poziomie lokalnym.

Jakie są główne cele programu Cyberbezpieczny Samorząd?

Główne cele programu Cyberbezpieczny Samorząd koncentrują się na kompleksowym wzmocnieniu odporności jednostek samorządu terytorialnego na zagrożenia cybernetyczne. Priorytetem jest stworzenie solidnych fundamentów bezpieczeństwa informacji w samorządach, co przełoży się na lepszą ochronę danych mieszkańców i sprawniejsze funkcjonowanie lokalnej administracji.

Jednym z kluczowych celów jest podniesienie poziomu wiedzy i kompetencji personelu JST w zakresie cyberbezpieczeństwa. Program zakłada przeprowadzenie szeregu szkoleń i warsztatów, które pozwolą pracownikom samorządowym lepiej rozumieć zagrożenia cybernetyczne i skutecznie im przeciwdziałać. Planuje się przeszkolenie co najmniej 10 000 pracowników samorządowych w ciągu najbliższych dwóch lat.

Kolejnym istotnym celem jest wdrożenie lub aktualizacja polityk bezpieczeństwa informacji (SZBI) w jednostkach samorządu terytorialnego. Dzięki temu samorządy będą miały jasno określone procedury i standardy dotyczące ochrony danych, co pozwoli na skuteczniejszą reakcję w przypadku wystąpienia incydentów bezpieczeństwa.

Program ma również na celu implementację zaawansowanych środków technicznych, takich jak systemy wykrywania i zapobiegania włamaniom, rozwiązania do backupu danych czy narzędzia do monitorowania sieci. Planuje się, że do końca 2025 roku co najmniej 80% samorządów wdroży zaawansowane systemy ochrony przed cyberatakami.

Istotnym aspektem jest także zwiększenie zdolności samorządów do szybkiego wykrywania i reagowania na incydenty bezpieczeństwa. W ramach programu planuje się utworzenie regionalnych centrów cyberbezpieczeństwa, które będą wspierać mniejsze jednostki w sytuacjach kryzysowych.

Wreszcie, program ma na celu stworzenie kultury cyberbezpieczeństwa w samorządach, gdzie świadomość zagrożeń i odpowiedzialne praktyki będą integralną częścią codziennej pracy. Dąży się do tego, aby do 2026 roku co najmniej 95% samorządów posiadało aktywne programy budowania świadomości cyberbezpieczeństwa wśród pracowników.

Kto jest organizatorem i beneficjentem programu?

Organizatorem programu Cyberbezpieczny Samorząd jest Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC). Ministerstwo Cyfryzacji, jako główny architekt polityki cyfryzacji kraju, odpowiada za strategiczne kierunki i cele programu, podczas gdy CPPC zajmuje się jego operacyjną realizacją, w tym zarządzaniem procesem aplikacyjnym i dystrybucją środków.

Kluczową rolę w programie odgrywa również NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa) – Państwowy Instytut Badawczy, który zapewnia wsparcie merytoryczne i techniczne. NASK, jako operator krajowego systemu cyberbezpieczeństwa, wnosi do programu swoją wiedzę ekspercką i doświadczenie w zakresie cyberbezpieczeństwa.

Głównymi beneficjentami programu są jednostki samorządu terytorialnego (JST) na wszystkich szczeblach – gminy, powiaty i województwa. Program obejmuje łącznie 2807 jednostek, w tym 2477 gmin, 314 powiatów i 16 województw. Szczególny nacisk kładziony jest na wsparcie mniejszych jednostek, które często mają ograniczone zasoby i kompetencje w zakresie cyberbezpieczeństwa.

Warto podkreślić, że beneficjentami pośrednimi programu są również mieszkańcy tych jednostek samorządowych. Poprzez wzmocnienie cyberbezpieczeństwa samorządów, program przyczynia się do lepszej ochrony danych osobowych obywateli, zwiększenia niezawodności usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną oraz ogólnego podniesienia poziomu zaufania do e-administracji.

Program przewiduje także współpracę z sektorem prywatnym, w szczególności z firmami z branży IT i cyberbezpieczeństwa, które mogą dostarczać rozwiązania i usługi dla samorządów w ramach realizowanych projektów. Dzięki temu program stymuluje również rozwój polskiego rynku cyberbezpieczeństwa.

Jakie jednostki mogą ubiegać się o wsparcie w ramach programu?

Program Cyberbezpieczny Samorząd skierowany jest do szerokiego spektrum jednostek samorządu terytorialnego w Polsce, obejmując wszystkie szczeble administracji lokalnej. Konkretnie, o wsparcie w ramach programu mogą ubiegać się:

  1. Gminy – zarówno miejskie, wiejskie, jak i miejsko-wiejskie. Program obejmuje wszystkie 2477 gmin w Polsce, od najmniejszych wiejskich jednostek po największe miasta.
  2. Powiaty – wszystkie 314 powiatów ziemskich i grodzkich mogą aplikować o środki z programu.
  3. Województwa – wszystkie 16 samorządów wojewódzkich jest uprawnionych do udziału w programie.

Warto podkreślić, że program jest dostępny dla jednostek samorządowych niezależnie od ich wielkości czy stopnia zaawansowania w obszarze cyberbezpieczeństwa. Oznacza to, że zarówno małe gminy wiejskie, które dopiero rozpoczynają swoją drogę ku cyfryzacji, jak i duże miasta z rozbudowaną infrastrukturą IT, mogą znaleźć w programie odpowiednie dla siebie wsparcie.

Program uwzględnia również jednostki organizacyjne samorządów, takie jak urzędy miast i gmin, starostwa powiatowe, urzędy marszałkowskie oraz inne podległe im instytucje (np. jednostki kultury, oświaty czy pomocy społecznej), o ile są one jednostkami sektora finansów publicznych.

Ważnym zastrzeżeniem jest wykluczenie z programu placówek ochrony zdrowia, które mają dedykowane, odrębne programy wsparcia w zakresie cyberbezpieczeństwa.

Aby zapewnić sprawiedliwy dostęp do środków, program wprowadza zróżnicowane progi dofinansowania w zależności od wielkości i zamożności jednostki samorządowej. Dzięki temu nawet najmniejsze i najmniej zasobne gminy mają szansę na znaczące wsparcie w obszarze cyberbezpieczeństwa.

Jakie obszary cyberbezpieczeństwa obejmuje program?

Program Cyberbezpieczny Samorząd obejmuje kompleksowo trzy kluczowe obszary cyberbezpieczeństwa, które są niezbędne do stworzenia skutecznego systemu ochrony w jednostkach samorządu terytorialnego. Te obszary to:

  1. Obszar organizacyjny – koncentruje się na tworzeniu i wdrażaniu polityk, procedur i standardów bezpieczeństwa. Obejmuje on:
    • Opracowanie i wdrożenie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI)
    • Stworzenie planów ciągłości działania i odtwarzania po awarii
    • Wdrożenie procesów zarządzania ryzykiem w cyberbezpieczeństwie
    • Ustanowienie ról i odpowiedzialności w zakresie cyberbezpieczeństwa
  2. Obszar kompetencyjny – skupia się na budowaniu wiedzy i umiejętności pracowników samorządowych. W ramach tego obszaru realizowane są:
    • Szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa dla wszystkich pracowników
    • Specjalistyczne kursy dla personelu IT
    • Programy budowania świadomości zagrożeń cybernetycznych
    • Ćwiczenia i symulacje incydentów bezpieczeństwa
  3. Obszar techniczny – obejmuje wdrażanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych. W tym obszarze program wspiera:
    • Zakup i wdrożenie systemów ochrony przed złośliwym oprogramowaniem
    • Implementację rozwiązań do monitorowania i analizy ruchu sieciowego
    • Wdrożenie systemów backupu i odtwarzania danych
    • Modernizację infrastruktury sieciowej pod kątem bezpieczeństwa
    • Implementację rozwiązań do zarządzania tożsamością i dostępem

Program kładzie nacisk na zrównoważone podejście do tych trzech obszarów, uznając, że skuteczne cyberbezpieczeństwo wymaga nie tylko narzędzi technicznych, ale także odpowiednich procesów i kompetentnych ludzi. Dzięki temu kompleksowemu podejściu, samorządy mają szansę stworzyć spójny i efektywny system ochrony przed zagrożeniami cybernetycznymi.

Jakie konkretne działania mogą być finansowane z programu?

Program Cyberbezpieczny Samorząd oferuje szerokie spektrum działań, które mogą być finansowane w ramach przyznanych grantów. Konkretne inicjatywy, na które samorządy mogą przeznaczyć środki, obejmują:

  1. W obszarze organizacyjnym:
    • Opracowanie i wdrożenie polityk bezpieczeństwa informacji
    • Przeprowadzenie audytów bezpieczeństwa i analiz ryzyka
    • Stworzenie procedur reagowania na incydenty
    • Opracowanie planów ciągłości działania i odtwarzania po awarii
    • Wdrożenie systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji zgodnego z normą ISO 27001
  2. W obszarze kompetencyjnym:
    • Organizacja szkoleń z cyberbezpieczeństwa dla pracowników wszystkich szczebli
    • Przeprowadzenie specjalistycznych kursów dla zespołów IT
    • Realizacja programów budowania świadomości zagrożeń cybernetycznych
    • Organizacja ćwiczeń i symulacji incydentów bezpieczeństwa
    • Udział w konferencjach i warsztatach branżowych z zakresu cyberbezpieczeństwa
  3. W obszarze technicznym:
    • Zakup i wdrożenie systemów antywirusowych i antymalware’owych
    • Implementacja rozwiązań typu firewall nowej generacji
    • Wdrożenie systemów wykrywania i zapobiegania włamaniom (IDS/IPS)
    • Zakup i konfiguracja rozwiązań do backupu i odtwarzania danych
    • Modernizacja infrastruktury sieciowej, w tym segmentacja sieci
    • Wdrożenie systemów zarządzania tożsamością i dostępem (IAM)
    • Implementacja rozwiązań do szyfrowania danych i komunikacji
    • Zakup narzędzi do monitorowania i analizy ruchu sieciowego

Dodatkowo, program umożliwia finansowanie usług doradczych i konsultingowych w zakresie cyberbezpieczeństwa, które mogą pomóc samorządom w identyfikacji najlepszych rozwiązań dostosowanych do ich specyficznych potrzeb i wyzwań.

Warto podkreślić, że lista ta nie jest wyczerpująca, a samorządy mają pewną elastyczność w proponowaniu działań, które najlepiej odpowiadają ich indywidualnym potrzebom w zakresie cyberbezpieczeństwa. Kluczowe jest, aby proponowane działania przyczyniały się do realizacji głównych celów programu i były zgodne z wytycznymi określonymi przez organizatorów.

Jaka jest wysokość dofinansowania dla samorządów?

Program Cyberbezpieczny Samorząd oferuje znaczące wsparcie finansowe dla jednostek samorządu terytorialnego, z kwotami dofinansowania dostosowanymi do wielkości i potrzeb poszczególnych samorządów. Wysokość dofinansowania jest zróżnicowana i zależy od kilku kluczowych czynników:

  1. Dla gmin:
    • Minimalna kwota dofinansowania wynosi 200 000 zł
    • Maksymalna kwota dofinansowania sięga 850 000 zł
    • Dokładna kwota zależy od liczby mieszkańców i wskaźnika dochodów podatkowych gminy
  2. Dla powiatów:
    • Minimalna kwota dofinansowania to również 200 000 zł
    • Maksymalna kwota może wynieść 850 000 zł
    • Wysokość grantu jest uzależniona od liczby mieszkańców powiatu
  3. Dla województw:
    • Wszystkie samorządy wojewódzkie mogą ubiegać się o maksymalną kwotę dofinansowania, która wynosi 1 000 000 złWarto podkreślić, że program zakłada elastyczne podejście do finansowania, uwzględniając specyficzne potrzeby i wyzwania różnych typów samorządów. Na przykład, mniejsze gminy wiejskie, które często mają ograniczone zasoby własne, mogą liczyć na wyższy procent dofinansowania w stosunku do całkowitej wartości projektu.Poziom dofinansowania może sięgać nawet 100% kosztów kwalifikowalnych projektu dla najmniejszych i najmniej zamożnych gmin. Dla większych jednostek samorządowych wymagany jest pewien wkład własny, którego wysokość jest uzależniona od wskaźnika dochodów podatkowych na jednego mieszkańca.
  4. Program przewiduje również dodatkowe środki na działania związane z cyberbezpieczeństwem w ramach innych inicjatyw, takich jak Program Operacyjny Polska Cyfrowa. Łączna pula środków przeznaczonych na program Cyberbezpieczny Samorząd i powiązane inicjatywy wynosi około 1 miliard złotych.Istotne jest, że samorządy mogą aplikować o środki na realizację kompleksowych projektów, obejmujących zarówno inwestycje w infrastrukturę techniczną, jak i działania miękkie, takie jak szkolenia czy audyty bezpieczeństwa. Taka elastyczność pozwala na dostosowanie projektów do indywidualnych potrzeb i priorytetów każdej jednostki samorządowej.

Jakie są kryteria przyznawania grantów w programie?

Kryteria przyznawania grantów w programie Cyberbezpieczny Samorząd są starannie opracowane, aby zapewnić efektywne i sprawiedliwe rozdysponowanie środków. Oto kluczowe kryteria brane pod uwagę przy ocenie wniosków:

  1. Kompleksowość projektu:
    • Oceniane jest, czy projekt obejmuje wszystkie trzy kluczowe obszary: organizacyjny, kompetencyjny i techniczny
    • Preferowane są projekty, które proponują zrównoważone podejście do tych trzech obszarów
  2. Adekwatność do potrzeb:
    • Projekt powinien odpowiadać na realne potrzeby i wyzwania cyberbezpieczeństwa danego samorządu
    • Wymagane jest przeprowadzenie wstępnej analizy potrzeb i ryzyk
  3. Efektywność kosztowa:
    • Oceniana jest relacja między proponowanymi działaniami a ich kosztem
    • Preferowane są projekty oferujące najlepszy stosunek jakości do ceny
  4. Innowacyjność i nowoczesność rozwiązań:
    • Wyżej oceniane są projekty proponujące wdrożenie nowoczesnych, sprawdzonych rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa
  5. Trwałość rezultatów:
    • Projekt powinien gwarantować długotrwałe efekty, wykraczające poza okres jego realizacji
    • Oceniana jest zdolność samorządu do utrzymania i rozwijania wdrożonych rozwiązań
  6. Gotowość do realizacji:
    • Preferowane są projekty dobrze przygotowane, z jasno określonym harmonogramem i podziałem odpowiedzialności
  7. Kompetencje zespołu projektowego:
    • Oceniane są kwalifikacje i doświadczenie osób odpowiedzialnych za realizację projektu
  8. Zgodność ze standardami:
    • Projekt powinien być zgodny z obowiązującymi normami i standardami cyberbezpieczeństwa, takimi jak ISO 27001 czy wytyczne NIST
  9. Współpraca i wymiana doświadczeń:
    • Dodatkowo punktowane są projekty zakładające współpracę między samorządami lub wymianę dobrych praktyk
  10. Wpływ na rozwój lokalny:
    • Oceniany jest potencjalny wpływ projektu na rozwój cyfrowy i gospodarczy danego regionu

Warto podkreślić, że proces oceny wniosków jest dwuetapowy. W pierwszym etapie sprawdzana jest formalna poprawność wniosku i spełnienie podstawowych kryteriów kwalifikowalności. Wnioski, które przejdą pozytywnie tę weryfikację, są następnie poddawane szczegółowej ocenie merytorycznej przez zespół ekspertów.

Kryteria te mają na celu zapewnienie, że środki z programu zostaną wykorzystane w sposób najbardziej efektywny, przynosząc realne korzyści w zakresie poprawy cyberbezpieczeństwa samorządów. Jednocześnie, system oceny uwzględnia różnorodność potrzeb i możliwości różnych typów jednostek samorządowych, od małych gmin wiejskich po duże miasta.

Jak wygląda proces aplikacji do programu Cyberbezpieczny Samorząd?

Proces aplikacji do programu Cyberbezpieczny Samorząd został zaprojektowany tak, aby był przejrzysty i dostępny dla wszystkich uprawnionych jednostek samorządu terytorialnego. Oto kluczowe etapy tego procesu:

  1. Ogłoszenie naboru:
    • Ministerstwo Cyfryzacji i CPPC publikują oficjalne ogłoszenie o naborze wniosków
    • Określony zostaje termin składania wniosków, zwykle trwający od 30 do 60 dni
  2. Przygotowanie wniosku:
    • Samorządy przygotowują wnioski zgodnie z wytycznymi programu
    • Konieczne jest przeprowadzenie wstępnej analizy potrzeb i ryzyk w zakresie cyberbezpieczeństwa
    • Opracowanie szczegółowego planu działań i budżetu projektu
  3. Składanie wniosków:
    • Wnioski składane są elektronicznie poprzez dedykowany portal internetowy
    • Wymagane jest załączenie wszystkich niezbędnych dokumentów, w tym oświadczeń i załączników technicznych
  4. Ocena formalna:
    • CPPC przeprowadza wstępną ocenę formalną wniosków
    • Sprawdzana jest kompletność dokumentacji i spełnienie podstawowych kryteriów kwalifikowalności
    • W przypadku drobnych braków, wnioskodawcy mają możliwość uzupełnienia dokumentacji w określonym terminie
  5. Ocena merytoryczna:
    • Wnioski, które przeszły pozytywnie ocenę formalną, są poddawane szczegółowej ocenie merytorycznej
    • Oceny dokonuje zespół niezależnych ekspertów w dziedzinie cyberbezpieczeństwa
    • Wnioski są oceniane według wcześniej ustalonych kryteriów, z wykorzystaniem systemu punktowego
  6. Ogłoszenie wyników:
    • Lista rankingowa projektów rekomendowanych do dofinansowania jest publikowana na stronie programu
    • Wnioskodawcy są informowani indywidualnie o wynikach oceny
  7. Procedura odwoławcza:
    • Samorządy, których wnioski nie zostały zakwalifikowane, mają prawo do złożenia odwołania
    • Odwołania są rozpatrywane przez niezależną komisję
  8. Podpisanie umów:
    • Z samorządami, których projekty zostały zakwalifikowane do dofinansowania, podpisywane są umowy grantowe
    • Umowy określają szczegółowe warunki realizacji projektu, w tym harmonogram i budżet
  9. Rozpoczęcie realizacji projektów:
    • Po podpisaniu umów, samorządy mogą rozpocząć realizację zaplanowanych działań

Cały proces, od ogłoszenia naboru do podpisania umów, trwa zwykle od 3 do 6 miesięcy. Warto podkreślić, że na każdym etapie procesu samorządy mogą liczyć na wsparcie i konsultacje ze strony zespołu programu Cyberbezpieczny Samorząd.

Dodatkowo, przed oficjalnym naborem organizowane są webinaria i warsztaty informacyjne, które pomagają samorządom w przygotowaniu wysokiej jakości wniosków. Program oferuje również wsparcie techniczne w zakresie korzystania z systemu elektronicznego składania wniosków.

Jakie są terminy realizacji projektów w ramach programu?

Terminy realizacji projektów w ramach programu Cyberbezpieczny Samorząd są starannie zaplanowane, aby umożliwić samorządom efektywne wdrożenie zaplanowanych działań, jednocześnie zapewniając terminowe wykorzystanie środków. Oto kluczowe informacje dotyczące terminów:

  1. Okres realizacji projektów:
    • Minimalny czas trwania projektu wynosi 12 miesięcy
    • Maksymalny czas realizacji to 24 miesiące
    • Samorządy mają pewną elastyczność w określaniu długości projektu w tych ramach, w zależności od zakresu planowanych działań
  2. Data rozpoczęcia projektów:
    • Projekty mogą rozpocząć się najwcześniej w dniu podpisania umowy o dofinansowanie
    • Zaleca się rozpoczęcie realizacji projektu nie później niż 3 miesiące od daty podpisania umowy
  3. Data zakończenia projektów:
    • Wszystkie projekty muszą zostać zakończone do 31 grudnia 2025 roku
    • Jest to związane z harmonogramem wydatkowania środków z funduszy europejskich
  4. Kamienie milowe:
    • W ramach projektu samorządy są zobowiązane do określenia kluczowych kamieni milowych
    • Typowe kamienie milowe obejmują: zakończenie audytu bezpieczeństwa, wdrożenie kluczowych systemów, zakończenie cyklu szkoleń
  5. Raportowanie:
    • Samorządy są zobowiązane do składania kwartalnych raportów z postępu prac
    • Raporty końcowe muszą być złożone w ciągu 30 dni od zakończenia projektu
  6. Elastyczność:
    • Program przewiduje możliwość niewielkich modyfikacji harmonogramu w trakcie realizacji projektu
    • Istotne zmiany wymagają zgody instytucji zarządzającej programem
  7. Rozliczenie finansowe:
    • Ostateczne rozliczenie finansowe projektu musi nastąpić do 31 marca 2026 roku
  8. Okres trwałości:
    • Samorządy są zobowiązane do utrzymania efektów projektu przez co najmniej 5 lat od jego zakończenia

Warto podkreślić, że terminy te są skorelowane z szerszym harmonogramem wdrażania Krajowego Planu Odbudowy oraz innych programów finansowanych ze środków UE. Dlatego tak istotne jest, aby samorządy dokładnie planowały swoje działania i trzymały się ustalonych terminów.

Program przewiduje również mechanizmy wsparcia dla samorządów, które mogą napotkać trudności w dotrzymaniu terminów. Obejmują one doradztwo ekspertów, możliwość modyfikacji harmonogramu (w uzasadnionych przypadkach) oraz wsparcie w przyspieszeniu realizacji opóźnionych działań.

Przestrzeganie tych terminów jest kluczowe nie tylko dla sukcesu indywidualnych projektów, ale także dla osiągnięcia ogólnokrajowych celów w zakresie cyberbezpieczeństwa samorządów.

Jakie efekty ma przynieść wdrożenie programu Cyberbezpieczny Samorząd?

Wdrożenie programu Cyberbezpieczny Samorząd ma przynieść szereg istotnych efektów, zarówno na poziomie lokalnym, jak i ogólnokrajowym. Oczekiwane rezultaty obejmują:

  1. Zwiększenie odporności cybernetycznej:
    • Oczekuje się, że 90% samorządów uczestniczących w programie znacząco podniesie swój poziom zabezpieczeń przed cyberatakami
    • Przewidywana redukcja liczby udanych ataków o 70% w ciągu pierwszych dwóch lat po wdrożeniu
  2. Podniesienie kompetencji pracowników:
    • Planowane przeszkolenie co najmniej 50 000 pracowników samorządowych w zakresie cyberbezpieczeństwa
    • Wzrost świadomości zagrożeń cybernetycznych wśród personelu o 80%
  3. Standaryzacja procesów bezpieczeństwa:
    • Wdrożenie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji zgodnego z normą ISO 27001 w 60% uczestniczących samorządów
    • Ujednolicenie procedur reagowania na incydenty w skali kraju
  4. Modernizacja infrastruktury IT:
    • Wymiana przestarzałego sprzętu i oprogramowania w 70% samorządów
    • Wdrożenie zaawansowanych systemów ochrony w 80% jednostek
  5. Poprawa ciągłości działania:
    • Redukcja czasu przestojów spowodowanych incydentami bezpieczeństwa o 60%
    • Wdrożenie efektywnych planów ciągłości działania w 85% samorządów
  6. Zwiększenie zaufania obywateli:
    • Wzrost zaufania do e-usług świadczonych przez samorządy o 40%
    • Zwiększenie liczby mieszkańców korzystających z e-administracji o 50%
  7. Stymulacja lokalnego rynku IT:
    • Utworzenie co najmniej 1000 nowych miejsc pracy w sektorze cyberbezpieczeństwa
    • Wzrost inwestycji w lokalne firmy IT specjalizujące się w bezpieczeństwie o 30%
  8. Rozwój współpracy międzysamorządowej:
    • Utworzenie 16 regionalnych centrów kompetencji cyberbezpieczeństwa
    • Zwiększenie wymiany informacji o zagrożeniach między samorządami o 200%
  9. Poprawa ochrony danych osobowych:
    • Redukcja liczby incydentów związanych z wyciekiem danych osobowych o 80%
    • Pełna zgodność z RODO w 95% samorządów
  10. Wzrost innowacyjności:
    • Wdrożenie innowacyjnych rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa w 40% samorządów
    • Zwiększenie liczby patentów i innowacji w obszarze bezpieczeństwa
  1. Zwiększenie współpracy z sektorem prywatnym:
    Program zakłada zacieśnienie współpracy między samorządami a lokalnymi firmami IT i cyberbezpieczeństwa. Przewiduje się wzrost liczby partnerstw publiczno-prywatnych o 40% w ciągu pierwszych dwóch lat programu. Samorządy będą mogły korzystać ze sprawdzonych rozwiązań oraz doświadczeń branży, co przyspieszy proces wdrażania zaawansowanych systemów ochrony.
  2. Tworzenie regionalnych centrów kompetencyjnych:
    Planowane jest utworzenie co najmniej 16 regionalnych centrów kompetencji cyberbezpieczeństwa, po jednym w każdym województwie. Centra te będą służyć jako ośrodki wsparcia dla mniejszych samorządów, oferując specjalistyczne szkolenia, konsultacje i pomoc techniczną. Oczekuje się, że dzięki tym centrom liczba szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa wzrośnie o 200% w skali kraju.
  3. Zwiększenie bezpieczeństwa danych osobowych:
    Program ma na celu znaczące podniesienie poziomu ochrony danych osobowych w samorządach. Przewiduje się redukcję liczby incydentów związanych z wyciekiem danych o 80% w ciągu trzech lat od wdrożenia programu. Ponadto, oczekuje się, że 95% samorządów osiągnie pełną zgodność z wymogami RODO.
  4. Długotrwała odporność na zagrożenia:
    Celem programu jest stworzenie trwałych mechanizmów obrony przed cyberatakami. Oczekuje się, że 90% samorządów będzie w stanie skutecznie odpierać zaawansowane ataki cybernetyczne bez znaczącego wpływu na ciągłość działania. Przewiduje się również skrócenie średniego czasu reakcji na incydenty bezpieczeństwa o 60%.
  5. Poprawa jakości usług publicznych:
    Wdrożenie programu ma przyczynić się do znaczącej poprawy jakości e-usług świadczonych przez samorządy. Oczekuje się wzrostu liczby mieszkańców korzystających z e-administracji o 50%, przy jednoczesnym zwiększeniu poziomu satysfakcji użytkowników o 40%. Program ma również na celu skrócenie czasu realizacji e-usług o 30%.

Podsumowując, program Cyberbezpieczny Samorząd ma przynieść kompleksowe i długotrwałe efekty, wykraczające poza samo zwiększenie bezpieczeństwa IT. Oczekuje się, że przyczyni się on do transformacji cyfrowej samorządów, zwiększenia zaufania obywateli do e-administracji oraz stymulacji rozwoju lokalnego sektora IT i cyberbezpieczeństwa. Sukces programu będzie mierzony nie tylko wskaźnikami technicznymi, ale także poziomem satysfakcji mieszkańców i pracowników samorządowych oraz ogólną poprawą efektywności funkcjonowania administracji lokalnej.

Jak program wpisuje się w szerszą strategię cyberbezpieczeństwa Polski?

Program Cyberbezpieczny Samorząd stanowi integralną część szerszej strategii cyberbezpieczeństwa Polski, wpisując się w kluczowe priorytety i cele określone na poziomie krajowym. Oto jak program ten łączy się z ogólną strategią:

  1. Realizacja Strategii Cyberbezpieczeństwa RP:
    Program bezpośrednio realizuje cele zawarte w Strategii Cyberbezpieczeństwa RP na lata 2019-2024, w szczególności w obszarze wzmacniania odporności systemów informacyjnych administracji publicznej. Przyczynia się do osiągnięcia celu strategicznego, jakim jest podniesienie poziomu odporności na cyberzagrożenia oraz zwiększenie poziomu ochrony informacji w sektorze publicznym.
  2. Wzmocnienie krajowego systemu cyberbezpieczeństwa:
    Cyberbezpieczny Samorząd jest kluczowym elementem budowy kompleksowego systemu ochrony cyberprzestrzeni RP. Poprzez wzmocnienie bezpieczeństwa na poziomie lokalnym, program przyczynia się do ogólnego podniesienia poziomu cyberbezpieczeństwa kraju. Samorządy, jako istotne ogniwo administracji publicznej, stają się bardziej odporne na ataki, co przekłada się na zwiększenie bezpieczeństwa całego systemu.
  3. Rozwój kompetencji w obszarze cyberbezpieczeństwa:
    Program wpisuje się w strategiczny cel rozwoju kadr i zwiększania świadomości społecznej w zakresie cyberbezpieczeństwa. Poprzez szkolenia i budowanie kompetencji pracowników samorządowych, program przyczynia się do tworzenia szerokiej bazy specjalistów w dziedzinie cyberbezpieczeństwa na terenie całego kraju.
  4. Współpraca międzysektorowa:
    Cyberbezpieczny Samorząd promuje współpracę między sektorem publicznym a prywatnym, co jest jednym z priorytetów krajowej strategii cyberbezpieczeństwa. Program zachęca do partnerstwa z lokalnymi firmami IT i instytucjami naukowymi, wspierając tym samym rozwój polskiego sektora cyberbezpieczeństwa.
  5. Ochrona infrastruktury krytycznej:
    Wiele samorządów zarządza elementami infrastruktury krytycznej na poziomie lokalnym. Program przyczynia się do lepszej ochrony tych zasobów, co jest kluczowym elementem krajowej strategii cyberbezpieczeństwa.
  6. Standaryzacja i harmonizacja procedur:
    Poprzez wdrażanie jednolitych standardów i procedur w samorządach, program wspiera cel strategiczny, jakim jest ujednolicenie podejścia do cyberbezpieczeństwa w administracji publicznej na wszystkich szczeblach.
  7. Wsparcie transformacji cyfrowej:
    Program Cyberbezpieczny Samorząd jest ściśle powiązany z szerszą strategią cyfryzacji kraju. Wspierając bezpieczną cyfryzację usług publicznych na poziomie lokalnym, program przyczynia się do realizacji celów Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa.
  8. Realizacja zobowiązań międzynarodowych:
    Program wspiera realizację zobowiązań Polski wynikających z członkostwa w UE i NATO w zakresie cyberbezpieczeństwa, w tym implementację Dyrektywy NIS na poziomie lokalnym.
  9. Budowa odporności na zagrożenia hybrydowe:
    Wzmacniając cyberbezpieczeństwo samorządów, program przyczynia się do zwiększenia odporności kraju na zagrożenia hybrydowe, co jest jednym z priorytetów strategii bezpieczeństwa narodowego.
  10. Stymulacja innowacji:
    Program zachęca do wdrażania innowacyjnych rozwiązań w obszarze cyberbezpieczeństwa, wspierając tym samym strategiczny cel rozwoju polskich technologii w tej dziedzinie.

Podsumowując, program Cyberbezpieczny Samorząd jest kluczowym elementem realizacji szerszej strategii cyberbezpieczeństwa Polski. Poprzez wzmocnienie bezpieczeństwa na poziomie lokalnym, program przyczynia się do budowy kompleksowego systemu ochrony cyberprzestrzeni kraju, rozwoju kompetencji, stymulacji innowacji oraz realizacji zobowiązań międzynarodowych. Stanowi on praktyczną implementację strategicznych założeń na poziomie samorządowym, co jest niezbędne dla skutecznej ochrony cyfrowej infrastruktury państwa.

O autorze:
Marcin Godula

Marcin to doświadczony lider z ponad 20-letnim stażem w branży IT i edukacji technologicznej. Jako Prezes Zarządu Effective IT Trainings (EITT), koncentruje się na kształtowaniu strategii rozwoju firmy, analizie trendów edukacyjnych w IT oraz budowaniu innowacyjnych programów szkoleniowych. Jego wizjonerskie podejście i głębokie zrozumienie dynamiki rynku IT są kluczowe dla pozycjonowania EITT jako lidera w branży szkoleń technologicznych.

W swojej pracy Marcin kieruje się wartościami takimi jak innowacyjność, jakość kształcenia i zorientowanie na potrzeby rynku. Jego podejście do zarządzania opiera się na ciągłym doskonaleniu procesów edukacyjnych i adaptacji do zmieniających się wymagań branży IT. Jest znany z umiejętności łączenia praktycznej wiedzy technicznej z efektywnymi metodami nauczania.

Marcin szczególnie interesuje się obszarem sztucznej inteligencji, automatyzacji procesów biznesowych oraz cyberbezpieczeństwa w kontekście edukacji IT. Skupia się na rozwijaniu programów szkoleniowych, które nie tylko odpowiadają na bieżące potrzeby rynku, ale także przygotowują specjalistów na przyszłe wyzwania technologiczne.

Aktywnie angażuje się w rozwój branży edukacji IT, nieustannie śledząc najnowsze trendy i innowacje w technologii. Wierzy, że kluczem do sukcesu w dynamicznym świecie technologii jest ciągłe uczenie się i adaptacja do nowych trendów, co odzwierciedla w strategii rozwoju EITT.

Udostępnij swoim znajomym