5 strategii motywowania według Hannibala
Zarządzasz zespołem? Twoi pracownicy potrzebują ciągłego budowania zaangażowania i motywacji? Oto 5 kroków o których warto pamiętać budując motywację pracowników.
- Przed ważniejszymi przedsięwzięciami daj pracownikowi możliwość dokonania wyboru – samodzielnego wyboru. Każdy pracownik przed jakimś szczególnym przedsięwzięciem powinien mieć możliwość poznania wszystkich jego plusów i minusów, powinien znać cenę, jaką trzeba zapłacić za jego realizację i dopiero potem całkowicie świadomie podjąć odpowiednią decyzję. Dopiero po dobrowolnym podjęciu się zadania pracownik w razie niepowodzenia jest w stanie podwoić swe wysiłki. W przeciwnym wypadku zaczyna (znacznie częściej) rezygnować. Krótko mówiąc, bez świadomie i dobrowolnie podjętej decyzji niemożliwe jest osiąganie sukcesów na dłuższą metę.
- Poznaj swoich pracowników! Jeśli nie wie się nic o motywach działania pracownika, jego sukcesach, możliwościach i ich granicach, nie można go dobrze umotywować. Największe wrażenie wywrze na pracowniku to, że będziesz mógł “z pamięci” wymienić jego osiągnięcia i sukcesy. Jest to dla niego najlepszym dowodem, że zwracasz uwagę na jego zasługi, uznajesz je i że są one dla ciebie ważne. Pracownik nigdy nie będzie w pełni mobilizował sił, jeśli odczuje, że jego osiągnięcia nie zwracają większej uwagi ani też nie wydają się nikomu szczególnie ważne.
- Okazuj zainteresowanie osobistymi sprawami pracownika! W żadnym wypadku nie daj odczuć pracownikowi, że widzisz w nim tylko jego sukcesy lub sprawnie wykonane polecenia. Pokaż mu, że ważne jest dla ciebie także jego zdrowie, jego przyszłość, rodzina oraz prywatne troski i potrzeby. Jeśli ty, jako szef, nie okażesz mu osobistego zainteresowania, to, dlaczego miałby on (bardziej niż potrzeba) troszczyć się o twoje priorytety? Poza tym twoje zainteresowanie pracownikiem powoduje, że nie musi on gdzie indziej szukać zaspokojenia swej potrzeby ciepła i bezpieczeństwa, lecz może całą swą energię spożytkować dla dobra firmy.
- Bądź cierpliwy! To wymaganie zdaje się sprawiać wielu menedżerom największy kłopot. Oni sami mają olbrzymie możliwości i oczekują, żeby ich pracownicy dochodzili do niezwykłych osiągnięć w takim samym tempie i z jednakowym zaangażowaniem. Jednak to mniemanie jest fałszywe. Najwyższe osiągnięcia wymagają cierpliwości. Wymagają też od przełożonych wiary w swych pracowników i ich możliwości, również, gdy pojawiają się kłopoty i niepowodzenia. Umiejętność cierpliwego mobilizowania pracowników i ciągłego stawiania im nowych wymagań jest prawdopodobnie najcenniejszym uzdolnieniem menedżera.
- Ty pierwszy wyjdź do pracowników! Nie zamykaj się w swym biurze, lecz wyjdź do nich. Stań z nimi twarzą w twarz, rozmawiaj i trzymaj rękę na pulsie. Wygłoś raczej o jedną (krótką) mowę informacyjną za dużo niż za mało. Szukaj okazji do rozmowy, bądź w stałym kontakcie z pracownikami. Dystans, introwersja, nieśmiałość czy inne bariery komunikacyjne uniemożliwiają efektywne motywowanie i zarządzanie.
Autor: Anna Kowalska
MASZ PYTANIA?
Skontaktuj się z nami, aby uzyskać więcej informacji o naszych szkoleniach, programach oraz współpracy. Chętnie odpowiemy na wszystkie Twoje zapytania!