5 strategii motywowania według Hannibala

​​​​​​​Zarządzasz zespołem?  Twoi pracownicy potrzebują ciągłego budowania zaangażowania i motywacji? Oto 5 kroków o których warto pamiętać budując motywację pracowników.

  1. Przed ważniejszymi przedsięwzięciami daj pracowniko­wi możliwość dokonania wyboru – samodzielnego wyboru. Każdy pracownik przed jakimś szczególnym przedsięwzię­ciem powinien mieć możliwość poznania wszystkich jego plu­sów i minusów, powinien znać cenę, jaką trzeba zapłacić za je­go realizację i dopiero potem całkowicie świadomie podjąć od­powiednią decyzję. Dopiero po dobrowolnym podjęciu się za­dania pracownik w razie niepowodzenia jest w stanie podwo­ić swe wysiłki. W przeciwnym wypadku zaczyna (znacznie częściej) rezygnować. Krótko mówiąc, bez świadomie i dobro­wolnie podjętej decyzji niemożliwe jest osiąganie sukcesów na dłuższą metę.
  2. Poznaj swoich pracowników! Jeśli nie wie się nic o mo­tywach działania pracownika, jego sukcesach, możliwościach i ich granicach, nie można go dobrze umotywować. Najwięk­sze wrażenie wywrze na pracowniku to, że będziesz mógł “z pamięci” wymienić jego osiągnięcia i sukcesy. Jest to dla niego najlepszym dowodem, że zwracasz uwagę na jego zasłu­gi, uznajesz je i że są one dla ciebie ważne. Pracownik nigdy nie będzie w pełni mobilizował sił, jeśli odczuje, że jego osią­gnięcia nie zwracają większej uwagi ani też nie wydają się ni­komu szczególnie ważne.
  3. Okazuj zainteresowanie osobistymi sprawami pracowni­ka! W żadnym wypadku nie daj odczuć pracownikowi, że wi­dzisz w nim tylko jego sukcesy lub sprawnie wykonane pole­cenia. Pokaż mu, że ważne jest dla ciebie także jego zdrowie, jego przyszłość, rodzina oraz prywatne troski i potrzeby. Jeśli ty, jako szef, nie okażesz mu osobistego zainteresowania, to, dlaczego miałby on (bardziej niż potrzeba) troszczyć się o two­je priorytety? Poza tym twoje zainteresowanie pracownikiem powoduje, że nie musi on gdzie indziej szukać zaspokojenia swej potrzeby ciepła i bezpieczeństwa, lecz może całą swą energię spożytkować dla dobra firmy.
  4. Bądź cierpliwy! To wymaganie zdaje się sprawiać wielu menedżerom największy kłopot. Oni sami mają olbrzymie możliwości i oczekują, żeby ich pracownicy dochodzili do nie­zwykłych osiągnięć w takim samym tempie i z jednakowym zaangażowaniem. Jednak to mniemanie jest fałszywe. Najwyż­sze osiągnięcia wymagają cierpliwości. Wymagają też od prze­łożonych wiary w swych pracowników i ich możliwości, rów­nież, gdy pojawiają się kłopoty i niepowodzenia. Umiejętność cierpliwego mobilizowania pracowników i ciągłego stawiania im nowych wymagań jest prawdopodobnie najcenniejszym uzdolnieniem menedżera.
  5. Ty pierwszy wyjdź do pracowników! Nie zamykaj się w swym biurze, lecz wyjdź do nich. Stań z nimi twarzą w twarz, rozmawiaj i trzymaj rękę na pulsie. Wygłoś raczej o jedną (krótką) mowę informacyjną za dużo niż za mało. Szukaj okazji do rozmowy, bądź w stałym kontakcie z pracownikami. Dystans, introwersja, nieśmiałość czy inne bariery komunikacyjne uniemożliwiają efektywne motywowanie i zarządzanie.

Autor: Anna Kowalska

O autorze:
Marcin Godula

Marcin to doświadczony lider z ponad 20-letnim stażem w branży IT i edukacji technologicznej. Jako Prezes Zarządu Effective IT Trainings (EITT), koncentruje się na kształtowaniu strategii rozwoju firmy, analizie trendów edukacyjnych w IT oraz budowaniu innowacyjnych programów szkoleniowych. Jego wizjonerskie podejście i głębokie zrozumienie dynamiki rynku IT są kluczowe dla pozycjonowania EITT jako lidera w branży szkoleń technologicznych.

W swojej pracy Marcin kieruje się wartościami takimi jak innowacyjność, jakość kształcenia i zorientowanie na potrzeby rynku. Jego podejście do zarządzania opiera się na ciągłym doskonaleniu procesów edukacyjnych i adaptacji do zmieniających się wymagań branży IT. Jest znany z umiejętności łączenia praktycznej wiedzy technicznej z efektywnymi metodami nauczania.

Marcin szczególnie interesuje się obszarem sztucznej inteligencji, automatyzacji procesów biznesowych oraz cyberbezpieczeństwa w kontekście edukacji IT. Skupia się na rozwijaniu programów szkoleniowych, które nie tylko odpowiadają na bieżące potrzeby rynku, ale także przygotowują specjalistów na przyszłe wyzwania technologiczne.

Aktywnie angażuje się w rozwój branży edukacji IT, nieustannie śledząc najnowsze trendy i innowacje w technologii. Wierzy, że kluczem do sukcesu w dynamicznym świecie technologii jest ciągłe uczenie się i adaptacja do nowych trendów, co odzwierciedla w strategii rozwoju EITT.

Udostępnij swoim znajomym