Podejmowanie decyzji w zarządzaniu projektami – typy decyzji
W projektach decydowanie jest niezwykle ważne – brak sprawnego podejmowania decyzji zwykle powoduje zatrzymanie projektu. Dziś przyjrzymy się tym procesom.
Decydowanie łączy 3 aspekty koncepcji
- Podział na fazy (np. ustalanie „kamieni milowych” , zatwierdzenie planów, decyzje o przejściu do następnej fazy, akceptacja produktu / podproduktu)
- Proces kontroli (np. etap przygotowanie – w jaki sposób przystąpimy do pracy? Czy najpierw wykonamy czynność A czy B? )
- Aspekty kontroli projektu (np. decyzje dotyczące jakości – czy na podstawie wyników testów zlecić podjęcie środków zaradczych? Co zrobimy jak dostarczone materiały nie spełnią warunków?)
Hierarchia decyzji
- Decyzje są podejmowane na różnych poziomach
- Trzeba ustalić kto ma prawo do podejmowania decyzji na określonym poziomie – kto ma prawo podejmować decyzje na poziomie projektu, fazy, działania.
- Decyzje z wyższego poziomu określają granice ale muszą też pozostawiać pewną przestrzeń swobody
- Decyzje wyższego poziomu podejmowane są rzadko, a im niższy poziom to częstsze decyzje ale o mniejszym znaczeniu
- Ważnym aspektem w decydowaniu jest delegowanie odpowiedzialności i uprawnień
Podstawa procesów decyzyjnych (dane wejściowe):
– Informacje
- Formalne (listy, dokumenty, notatki, plany, itp.)
- Nieformalne (rozmowy, dyskusje, itp.)
– Doświadczenie
- Własne
- Członków zespołu
- Doradców, specjalistów itp.
– Intuicja – często niedoceniana, niemniej ważna.
- Obowiązuje niepisana zasada: „Jeśli w zespole nie ma choćby jednej osoby, która ma zaufanie do Twojej intuicji to nie podejmuj się zarządzania projektem.”
– Ponadto trzeba ustalić:
- Czy już istnieją jakieś procedury podejmowania decyzji?
- Kto dostarcza informacji poprzedzających podjęcie decyzji?
- Kiedy ma być wydana decyzja?
Decyzje podejmowane przez innych
- Decyzje narzucone (odgórne) – nawet jeśli się z nimi nie zgadzasz popieraj je przed zespołem i realizuj ich treść. Wyjątek stanowią sytuacje naruszenia prawa lub Twojego systemu wartości – wtedy zdecyduj i jeśli sprawa jest dla Ciebie naprawdę ważna poinformuj przełożonego i licz się z koniecznością odejścia z projektu.
- Decyzje grupowe – grupowe podejmowanie decyzji jest często czaso- i kosztochłonne ale ma silny walor motywacyjny a nierzadko również jakościowy.
- Decyzje innych członków Twojego zespołu – jeśli są w ramach ich kompetencji i nie są jednoznacznie złe to wspieraj je.
autor: Ekspert EITT