Podejmowanie decyzji w zarządzaniu projektami – typy decyzji

W projektach decydowanie jest niezwykle ważne – brak sprawnego podejmowania decyzji zwykle powoduje zatrzymanie projektu. Dziś przyjrzymy się tym procesom.

Decydowanie łączy 3 aspekty koncepcji

  • Podział na fazy (np. ustalanie „kamieni milowych” , zatwierdzenie planów, decyzje o przejściu do następnej fazy, akceptacja produktu / podproduktu)
  • Proces kontroli (np. etap przygotowanie – w jaki sposób przystąpimy do pracy? Czy najpierw wykonamy czynność A czy B? )
  • Aspekty kontroli projektu (np. decyzje dotyczące jakości – czy na podstawie wyników testów zlecić podjęcie środków zaradczych? Co zrobimy jak dostarczone materiały nie spełnią warunków?)

Hierarchia decyzji

  • Decyzje są podejmowane na różnych poziomach
  • Trzeba ustalić kto ma prawo do podejmowania decyzji na określonym poziomie – kto ma prawo podejmować decyzje na poziomie projektu, fazy, działania.
  • Decyzje z wyższego poziomu określają granice ale muszą też pozostawiać pewną przestrzeń swobody
  • Decyzje wyższego poziomu podejmowane są rzadko, a im niższy poziom to częstsze decyzje ale o mniejszym znaczeniu
  • Ważnym aspektem w decydowaniu jest delegowanie odpowiedzialności i uprawnień

Podstawa procesów decyzyjnych (dane wejściowe):

– Informacje

  • Formalne (listy, dokumenty, notatki, plany, itp.)
  • Nieformalne (rozmowy, dyskusje, itp.)

– Doświadczenie

  • Własne
  • Członków zespołu
  • Doradców, specjalistów itp.

– Intuicja – często niedoceniana, niemniej ważna. 

  • Obowiązuje niepisana zasada: „Jeśli w zespole nie ma choćby jednej osoby, która ma zaufanie do Twojej intuicji to nie podejmuj się zarządzania projektem.”

– Ponadto trzeba ustalić:

  • Czy już istnieją jakieś procedury podejmowania decyzji?
  • Kto dostarcza informacji poprzedzających podjęcie decyzji?
  • Kiedy ma być wydana decyzja?

Decyzje podejmowane przez innych

  • Decyzje narzucone (odgórne) – nawet jeśli się z nimi nie zgadzasz popieraj je przed zespołem i realizuj ich treść. Wyjątek stanowią sytuacje naruszenia prawa lub Twojego systemu wartości – wtedy zdecyduj i jeśli sprawa jest dla Ciebie naprawdę ważna poinformuj przełożonego i licz się z koniecznością odejścia z projektu.
  • Decyzje grupowe – grupowe podejmowanie decyzji jest często czaso- i kosztochłonne ale ma silny walor motywacyjny a nierzadko również jakościowy.
  • Decyzje innych członków Twojego zespołu – jeśli są w ramach ich kompetencji i nie są jednoznacznie złe to wspieraj je.

autor: Ekspert EITT

Udostępnij swoim znajomym