Asertywność w praktyce
Asertywność pomaga nam w radzeniu sobie z cudzą złością. Co możesz zrobić, gdy ktoś szaleje i skupia całą swoją wrogość na Tobie? Możesz wypróbować ten sposób postępowania:
- Pozwól, aby rozzłoszczona osoba uwolniła swoje silne emocje
- Reaguj na nie początkowo tylko zrozumieniem: „Jak widzę jesteś naprawdę rozzłoszczony z tego powodu”
- Weź głęboki oddech i próbuj zachować spokój
- Daj czas na ochłonięcie – zaproponuj, żebyście porozmawiali o problemie, który tak rozzłościł twojego rozmówcę za chwilę: „Myślę, że oboje potrzebujemy czasu na przemyślenie tej sprawy. Chciałbym porozmawiać o tym z tobą za chwilę /godzinę, / jutro”.
- Myśl o problemie, a nie o złości – szukaj rozwiązań zamiast rozstrzygać, kto jest winien tej sytuacji.
Co zrobić kiedy dana osoba przekracza nasze granice?
W sytuacjach, kiedy ktoś zachowuje się wobec Ciebie w sposób, którego sobie nie życzysz możesz wykorzystać następującą czterostopniową ścieżkę postępowania (kolejne kroki wykonuje się, o ile nie zadziałały poprzednie).
I Krok. Opisz sytuację – nie koncentruj się na swoich emocjach, ale powiedz, co widzisz i słyszysz. Pamiętaj, że z faktami trudno dyskutować. Powiedz o trudnościach, ograniczeniach w tej sytuacji. „Przychodzisz tutaj i z progu krzyczysz na mnie. Trudno mi zrozumieć, o co Ci chodzi”
II Krok. Postaw granicę: „Nie zgadzam się na … (twoje zachowanie)”. „Proszę przestać mnie obrażać”. Zaproponuj zajęcie się meritum: „O czym mamy rozmawiać w związku z…”
III Krok. Zapowiedz sankcje „ Jeśli nie przestaniesz … to ja…” Nie stosuj pustych gróźb – sankcje muszą być realne i dotkliwe.
IV Krok. Wykonaj sankcje
Autor: Justyna Kalbarczyk Wiencek
MASZ PYTANIA?
Skontaktuj się z nami, aby uzyskać więcej informacji o naszych szkoleniach, programach oraz współpracy. Chętnie odpowiemy na wszystkie Twoje zapytania!