Asertywność w praktyce

Asertywność pomaga nam w radzeniu sobie z cudzą złością. Co możesz zrobić, gdy ktoś szaleje i skupia całą swoją wrogość na Tobie? Możesz wypróbować ten sposób postępowania:

  • Pozwól, aby rozzłoszczona osoba uwolniła swoje silne emocje
  • Reaguj na nie początkowo tylko zrozumieniem: „Jak widzę jesteś naprawdę rozzłoszczony 
z tego powodu” 

  • Weź głęboki oddech i próbuj zachować spokój 

  • Daj czas na ochłonięcie – zaproponuj, żebyście porozmawiali o problemie, który tak rozzłościł 
twojego rozmówcę za chwilę: „Myślę, że oboje potrzebujemy czasu na przemyślenie tej 
sprawy. Chciałbym porozmawiać o tym z tobą za chwilę /godzinę, / jutro”. 

  • Myśl o problemie, a nie o złości – szukaj rozwiązań zamiast rozstrzygać, kto jest winien tej 
sytuacji.

Co zrobić kiedy dana osoba przekracza nasze granice?


W sytuacjach, kiedy ktoś zachowuje się wobec Ciebie w sposób, którego sobie nie życzysz możesz wykorzystać następującą czterostopniową ścieżkę postępowania (kolejne kroki wykonuje się, o ile nie zadziałały poprzednie).


I Krok. Opisz sytuację – nie koncentruj się na swoich emocjach, ale powiedz, co widzisz i słyszysz. Pamiętaj, że z faktami trudno dyskutować. Powiedz o trudnościach, ograniczeniach w tej sytuacji. „Przychodzisz tutaj i z progu krzyczysz na mnie. Trudno mi zrozumieć, o co Ci chodzi”


II Krok. Postaw granicę: „Nie zgadzam się na … (twoje zachowanie)”. „Proszę przestać mnie obrażać”. Zaproponuj zajęcie się meritum: „O czym mamy rozmawiać w związku z…”


III Krok. Zapowiedz sankcje „ Jeśli nie przestaniesz … to ja…” Nie stosuj pustych gróźb – sankcje muszą być realne i dotkliwe. 


IV Krok. Wykonaj sankcje 


Autor: Justyna Kalbarczyk Wiencek 

O autorze:
Marcin Godula

Marcin to doświadczony lider z ponad 20-letnim stażem w branży IT i edukacji technologicznej. Jako Prezes Zarządu Effective IT Trainings (EITT), koncentruje się na kształtowaniu strategii rozwoju firmy, analizie trendów edukacyjnych w IT oraz budowaniu innowacyjnych programów szkoleniowych. Jego wizjonerskie podejście i głębokie zrozumienie dynamiki rynku IT są kluczowe dla pozycjonowania EITT jako lidera w branży szkoleń technologicznych.

W swojej pracy Marcin kieruje się wartościami takimi jak innowacyjność, jakość kształcenia i zorientowanie na potrzeby rynku. Jego podejście do zarządzania opiera się na ciągłym doskonaleniu procesów edukacyjnych i adaptacji do zmieniających się wymagań branży IT. Jest znany z umiejętności łączenia praktycznej wiedzy technicznej z efektywnymi metodami nauczania.

Marcin szczególnie interesuje się obszarem sztucznej inteligencji, automatyzacji procesów biznesowych oraz cyberbezpieczeństwa w kontekście edukacji IT. Skupia się na rozwijaniu programów szkoleniowych, które nie tylko odpowiadają na bieżące potrzeby rynku, ale także przygotowują specjalistów na przyszłe wyzwania technologiczne.

Aktywnie angażuje się w rozwój branży edukacji IT, nieustannie śledząc najnowsze trendy i innowacje w technologii. Wierzy, że kluczem do sukcesu w dynamicznym świecie technologii jest ciągłe uczenie się i adaptacja do nowych trendów, co odzwierciedla w strategii rozwoju EITT.

Udostępnij swoim znajomym