Checklista "Dobre praktyki w feedbacku"

Konstruktywny feedback to dar. Użyj tej checklisty, aby upewnić się, że Twoja informacja zwrotna jest wartościowa, motywująca i wspierająca rozwój mentee.

Przed rozmową:
  • Zbierz konkretne przykłady: Unikaj ogólników. Odwołuj się do konkretnych sytuacji i zachowań, a nie do cech osobowości.
  • Określ cel feedbacku: Co chcesz osiągnąć? Jaka zmiana w zachowaniu mentee byłaby pożądana?
  • Sprawdź swoje intencje: Upewnij się, że Twoim celem jest pomoc i wsparcie, a nie krytyka czy udowodnienie racji.
  • Wybierz odpowiedni czas i miejsce: Zapewnij prywatność i wystarczającą ilość czasu na spokojną rozmowę.
W trakcie rozmowy:
  • Zacznij od pytania o zgodę: "Czy to dobry moment, abyśmy porozmawiali o...?" / "Czy jesteś otwarty/a na informację zwrotną na temat...?".
  • Stosuj model SBI (Situation-Behavior-Impact): Opisz Sytuację, konkretne Zachowanie i jego Wpływ na Ciebie/zespół/projekt.
  • Mów w pierwszej osobie ("Komunikat Ja"): Zamiast "Zawsze się spóźniasz", powiedz "Kiedy spóźniłeś się na spotkanie, poczułem, że mój czas nie jest szanowany".
  • Oddziel fakty od interpretacji: Przedstaw to, co zaobserwowałeś, a następnie zapytaj o perspektywę mentee ("Zauważyłem, że... Jak to wygląda z Twojej strony?").
  • Skup się na przyszłości: Po omówieniu przeszłości, skoncentrujcie się na tym, co można zrobić inaczej w przyszłości.
  • Słuchaj aktywnie: Daj mentee przestrzeń na odpowiedź. Zadawaj pytania, aby upewnić się, że dobrze go rozumiesz.
  • Zakończ pozytywnym akcentem: Podkreśl mocne strony mentee i wyraź wiarę w jego/jej zdolność do rozwoju.
Po rozmowie:
  • Zaplanujcie kolejne kroki: Wspólnie ustalcie, co mentee może zrobić w związku z otrzymanym feedbackiem.
  • Zaoferuj wsparcie: "Jak mogę Ci pomóc w realizacji tego planu?".
  • Sprawdź efekty: Wróć do tematu na kolejnym spotkaniu, aby zobaczyć, jakie postępy poczynił mentee.

Bank 50 "pytań otwarcia"

Użyj tych pytań, aby lepiej poznać mentee, zrozumieć jego motywacje i zdiagnozować potrzeby. Wybierz te, które najlepiej pasują do kontekstu rozmowy.

Pytania na rozpoczęcie i budowanie relacji
  1. Co Cię sprowadza do mentoringu?
  2. Gdybyś miał/a opisać swoją dotychczasową karierę w trzech słowach, jakie by one były?
  3. Jaka jest najcenniejsza lekcja, jakiej nauczyłeś/aś się w ostatnim roku?
  4. Co robisz, żeby się zrelaksować i naładować baterie?
  5. Z jakiego osiągnięcia (zawodowego lub prywatnego) jesteś najbardziej dumny/a?
  6. Co daje Ci najwięcej energii w pracy?
  7. A co najbardziej Cię tej energii pozbawia?
  8. Jak wygląda Twój idealny dzień w pracy?
  9. Gdybyś nie musiał/a pracować, czym byś się zajął/zajęła?
  10. Kto jest dla Ciebie największą inspiracją i dlaczego?
Pytania o cele i aspiracje
  1. Gdzie widzisz siebie za 5 lat?
  2. Jak wygląda dla Ciebie sukces?
  3. Jaki jest Twój największy cel zawodowy na ten rok?
  4. Co musiałoby się stać, abyś uznał/a ten proces mentoringowy za udany?
  5. Jaka jest jedna rzecz, którą chciałbyś/chciałabyś zmienić w swoim życiu zawodowym?
  6. Jakie nowe umiejętności chciałbyś/chciałabyś zdobyć?
  7. Jaki wpływ chciałbyś/chciałabyś wywierać na swoje otoczenie/firmę?
  8. Co stoi na przeszkodzie w realizacji Twoich celów?
  9. Czego najbardziej się obawiasz w kontekście swojej kariery?
  10. Gdybyś miał/a nieograniczone zasoby, jaki projekt byś zrealizował/a?
Pytania o mocne strony i zasoby
  1. W jakich sytuacjach czujesz się najbardziej kompetentny/a?
  2. Jakie są Twoje trzy największe talenty?
  3. Za co chwalą Cię inni?
  4. Jakie zadania wykonujesz z łatwością, podczas gdy dla innych są one trudne?
  5. Opowiedz o sytuacji, w której udało Ci się rozwiązać trudny problem.
  6. Jakie masz nawyki, które wspierają Twój rozwój?
  7. Kto w Twoim otoczeniu może Cię wspierać?
  8. Z jakich swoich dotychczasowych doświadczeń możesz czerpać?
  9. Co wiesz na pewno o sobie?
  10. Jak dbasz o swój rozwój?
Pytania o wyzwania i obszary do rozwoju
  1. Z jakim wyzwaniem mierzysz się obecnie?
  2. Jaka umiejętność, gdybyś ją opanował/a, miałaby największy wpływ na Twoją karierę?
  3. W jakich sytuacjach tracisz pewność siebie?
  4. Jaki feedback najczęściej otrzymujesz?
  5. Co odkładasz na później?
  6. Czego chciałbyś/chciałabyś się oduczyć?
  7. Gdybyś mógł/mogła cofnąć czas, jaką decyzję zawodową podjąłbyś/podjęłabyś inaczej?
  8. Jak radzisz sobie z porażką lub krytyką?
  9. Co Cię frustruje w Twojej obecnej roli?
  10. Jaka jest najtrudniejsza rozmowa, którą musisz przeprowadzić?
Pytania pogłębiające i refleksyjne
  1. Co to dla Ciebie znaczy?
  2. Jakie widzisz inne możliwości?
  3. Co by się stało, gdybyś nic nie zrobił/a w tej sprawie?
  4. Jaki mały krok możesz zrobić już jutro?
  5. Czego potrzebujesz, aby pójść do przodu?
  6. Jakie założenia przyjmujesz w tej sytuacji?
  7. Jak wyglądałaby ta sytuacja z perspektywy innej osoby?
  8. Co podpowiada Ci intuicja?
  9. Czego nauczyła Cię ta sytuacja?
  10. O co jeszcze nie zapytałem/am, a co jest ważne?

Szablon agendy pierwszego spotkania

Pierwsze spotkanie jest kluczowe dla zbudowania relacji i nadania tonu całej współpracy. Poniższa agenda pomoże Ci w jego uporządkowaniu.

1. Przełamanie lodów i wzajemne poznanie się (ok. 15 min)
  • Przedstawienie się (ścieżka kariery, zainteresowania, co Cię inspiruje).
  • Podzielenie się swoimi oczekiwaniami wobec procesu mentoringu.
2. Omówienie roli mentora i mentee (ok. 10 min)
  • Co mentor może zaoferować? Czym jest, a czym nie jest mentoring?
  • Jaka jest rola i odpowiedzialność mentee?
3. Wstępna diagnoza potrzeb i celów mentee (ok. 25 min)
  • Gdzie jesteś teraz? Jakie są Twoje największe wyzwania?
  • Gdzie chcesz być za 6-12 miesięcy? Co chcesz osiągnąć?
  • Wspólne zdefiniowanie 1-3 głównych celów na proces mentoringowy.
4. Ustalenie zasad współpracy (Kontrakt) (ok. 15 min)
  • Omówienie i akceptacja kontraktu (poufność, częstotliwość, forma spotkań).
  • Ustalenie preferowanych form komunikacji między spotkaniami.
5. Podsumowanie i plan na kolejne spotkanie (ok. 5 min)
  • Podsumowanie kluczowych ustaleń.
  • Ustalenie terminu i tematu kolejnego spotkania.

Szablon "Kontraktu mentoringowego"

Kontrakt mentoringowy to umowa między mentorem a mentee, która formalizuje ich współpracę i ustala wspólne oczekiwania. Skorzystaj z poniższego szablonu jako punktu wyjścia.

1. Cele i oczekiwane rezultaty
  • Główny cel współpracy (np. rozwój kompetencji liderskich, przygotowanie do nowej roli).
  • Kluczowe obszary do rozwoju dla mentee.
  • Mierzalne wskaźniki sukcesu (po czym poznamy, że cel został osiągnięty?).
2. Zasady współpracy
  • Poufność: Wszystkie rozmowy są poufne i pozostają między mentorem a mentee.
  • Szczerość i otwartość: Zobowiązujemy się do otwartej komunikacji i konstruktywnego feedbacku.
  • Zaangażowanie: Obie strony zobowiązują się do aktywnego udziału i przygotowania do spotkań.
  • Odpowiedzialność: Mentee jest odpowiedzialny za swój rozwój, a mentor za wspieranie tego procesu.
3. Logistyka spotkań
  • Częstotliwość: Spotkania będą odbywać się (np. raz na dwa tygodnie, raz w miesiącu).
  • Czas trwania: Każde spotkanie potrwa (np. 60-90 minut).
  • Forma: Spotkania będą (np. online, na żywo, hybrydowo).
  • Odwoływanie spotkań: Spotkanie należy odwołać z co najmniej 24-godzinnym wyprzedzeniem.
  • Czas trwania procesu: Współpraca jest zaplanowana na okres (np. 6 miesięcy).

Kompetencje przyszłości 2025-2030: jakich umiejętności potrzebują zespoły IT?

Rynek pracy w branży IT zmienia się w zawrotnym tempie, napędzany przez takie megatrendy jak sztuczna inteligencja, wszechobecna chmura, rosnące znaczenie danych i cyberbezpieczeństwa. Dla menedżerów HR, dyrektorów IT i CIO, strategiczne planowanie rozwoju kompetencji IT w perspektywie lat 2025-2030 staje się kluczowe dla utrzymania konkurencyjności organizacji. Jakie umiejętności przyszłości będą najbardziej pożądane w zespołach IT? Jak zrównoważyć potrzebę specjalistycznych umiejętności technicznych z rosnącym znaczeniem tzw. power skills? Ten artykuł analizuje kluczowe trendy kształtujące rynek pracy IT 2025 i kolejne lata, identyfikuje najważniejsze kompetencje przyszłości oraz podpowiada, jak budować strategię rozwoju kompetencji IT w organizacji, promując kulturę ciągłego uczenia się (lifelong learning).

Megatrendy kształtujące rynek pracy IT (2025-2030)

Aby zrozumieć, jakie kompetencje będą kluczowe, musimy najpierw zidentyfikować główne siły napędowe zmian na rynku pracy IT. Do najważniejszych należą:

  • Wszechobecność sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego (ML): AI nie tylko tworzy nowe role (jak specjaliści AI/ML), ale także zmienia charakter pracy w istniejących zawodach IT, automatyzując rutynowe zadania i wymagając umiejętności współpracy z inteligentnymi systemami.
  • Dominacja chmury obliczeniowej: Przejście na chmurę (publiczną, prywatną, hybrydową, multi-cloud) wymaga specjalistycznych umiejętności w zakresie architektury chmurowej, bezpieczeństwa, zarządzania kosztami (FinOps) i technologii Cloud Native.
  • Eksplozja danych: Ogromne ilości generowanych danych napędzają zapotrzebowanie na specjalistów potrafiących je gromadzić, przetwarzać, analizować i wizualizować (Data Engineers, Data Analysts, Data Scientists) oraz zarządzać nimi (Data Governance).
  • Rosnące zagrożenia cybernetyczne: W coraz bardziej złożonym i połączonym świecie, potrzeba ekspertów ds. cyberbezpieczeństwa, potrafiących chronić systemy, dane i infrastrukturę przed zaawansowanymi atakami, stale rośnie.
  • Automatyzacja i DevOps: Dążenie do szybszego i bardziej niezawodnego dostarczania oprogramowania i usług IT napędza zapotrzebowanie na specjalistów DevOps, automatyzację procesów (IaC, CI/CD) i nowe metodyki pracy.
  • Praca hybrydowa i rozproszone zespoły: Zmiana modelu pracy wymaga nowych umiejętności w zakresie zarządzania zdalnymi zespołami, komunikacji wirtualnej i budowania kultury organizacyjnej w rozproszonym środowisku.

Kluczowe kompetencje techniczne przyszłości

W odpowiedzi na te trendy, na rynku pracy IT w latach 2025-2030 szczególnie poszukiwane będą następujące specjalistyczne umiejętności techniczne:

  • Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe: Znajomość algorytmów ML/DL, platform AI, narzędzi MLOps, przetwarzania języka naturalnego (NLP) i coraz częściej – generatywnej AI.
  • Cyberbezpieczeństwo: Umiejętności w zakresie bezpieczeństwa chmury, zarządzania tożsamością i dostępem (IAM), bezpieczeństwa aplikacji (DevSecOps), analizy zagrożeń, reagowania na incydenty i wdrażania architektur Zero Trust.
  • Chmura obliczeniowa: Głęboka znajomość platform chmurowych (AWS, Azure, GCP), architektury Cloud Native (konteneryzacja, Kubernetes, mikrousługi), Infrastructure as Code (IaC) i FinOps.
  • Inżynieria i analiza danych: Umiejętność projektowania i zarządzania potokami danych, pracy z dużymi zbiorami danych (Big Data), znajomość narzędzi ETL/ELT, baz danych (SQL, NoSQL) oraz technik analizy i wizualizacji danych.
  • Rozwój oprogramowania: Mimo rozwoju narzędzi low-code/no-code i AI wspierającej kodowanie, nadal kluczowa będzie znajomość nowoczesnych języków programowania (np. Python, JavaScript/TypeScript, Go), frameworków, architektur (np. mikrousługi, API) oraz praktyk Secure SDLC.

Rosnące znaczenie „Power Skills” w IT

W świecie zdominowanym przez technologię, paradoksalnie rośnie znaczenie umiejętności miękkich, często określanych jako „power skills”, ponieważ to one pozwalają efektywnie wykorzystywać narzędzia technologiczne i współpracować w złożonym środowisku. Dla zespołów IT kluczowe stają się:

  • Rozwiązywanie problemów i myślenie krytyczne: Zdolność do analizowania złożonych problemów, identyfikowania przyczyn źródłowych i znajdowania kreatywnych, skutecznych rozwiązań. Krytyczne myślenie jest niezbędne do oceny wiarygodności informacji i wyników generowanych przez AI.
  • Adaptacyjność i elastyczność: Gotowość do ciągłego uczenia się, szybkiego przyswajania nowych technologii i dostosowywania się do zmieniających się wymagań projektowych i rynkowych.
  • Komunikacja i współpraca: Umiejętność jasnego komunikowania złożonych koncepcji technicznych osobom nietechnicznym, efektywna współpraca w interdyscyplinarnych zespołach (często rozproszonych) oraz aktywne słuchanie.
  • Inteligencja emocjonalna: Zrozumienie i zarządzanie własnymi emocjami oraz empatyczne reagowanie na emocje innych, co jest kluczowe w budowaniu relacji, rozwiązywaniu konfliktów i efektywnym przywództwie.
  • Kreatywność i innowacyjność: Zdolność do myślenia poza schematami, generowania nowych pomysłów i eksperymentowania z nowymi podejściami do rozwiązywania problemów.

Budowanie strategii rozwoju kompetencji w organizacji

Aby sprostać przyszłym wyzwaniom, organizacje potrzebują strategicznego podejścia do rozwoju kompetencji IT. Powinno ono obejmować kilka kluczowych elementów. Po pierwsze, regularny audyt kompetencji w zespołach IT, aby zidentyfikować obecne luki i przyszłe potrzeby w odniesieniu do strategii biznesowej. Po drugie, stworzenie spersonalizowanych ścieżek rozwoju dla pracowników, łączących rozwój umiejętności technicznych i „power skills”. Po trzecie, promowanie kultury ciągłego uczenia się (lifelong learning), poprzez zapewnienie dostępu do zasobów edukacyjnych (szkolenia, platformy e-learningowe, konferencje), dedykowanie czasu na naukę oraz zachęcanie do dzielenia się wiedzą i eksperymentowania. Po czwarte, wykorzystanie różnorodnych metod rozwoju, takich jak szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne, mentoring, coaching, udział w projektach międzyzespołowych czy programy rotacyjne. Kluczowa jest również rola menedżerów we wspieraniu rozwoju swoich zespołów i tworzeniu środowiska sprzyjającego nauce.

Podsumowanie: kluczowe wnioski dla czytelnika EITT

Rynek pracy IT w latach 2025-2030 będzie wymagał od specjalistów i zespołów ciągłego rozwoju i adaptacji. Oprócz pogłębiania specjalistycznych umiejętności technicznych w obszarach takich jak AI, cyberbezpieczeństwo, chmura i dane, kluczowe stanie się rozwijanie „power skills” – umiejętności miękkich, które umożliwiają efektywną współpracę, rozwiązywanie problemów i innowacyjność w dynamicznym środowisku. Dla liderów HR i IT strategiczne planowanie rozwoju kompetencji, inwestowanie w lifelong learning oraz budowanie kultury wspierającej rozwój staje się nieodzowne dla zapewnienia organizacji dostępu do talentów niezbędnych do sukcesu w cyfrowej przyszłości.

Następny krok z EITT Chcesz zdiagnozować luki kompetencyjne w Twoim zespole IT i zaplanować strategiczny rozwój umiejętności przyszłości? Potrzebujesz wsparcia w stworzeniu dedykowanych programów rozwojowych lub przeprowadzeniu szkoleń z najnowszych technologii i „power skills”? EITT oferuje kompleksowe usługi w zakresie audytu kompetencji, projektowania planów rozwojowych oraz realizacji szkoleń i warsztatów dla zespołów IT i ich menedżerów. Skontaktuj się z nami, aby porozmawiać o tym, jak możemy wesprzeć rozwój kompetencji w Twojej organizacji.

?
?
Zapoznałem/łam się i akceptuję politykę prywatności.*

O autorze:
Klaudia Janecka

Klaudia to doświadczona specjalistka z ponad 10-letnim stażem w obszarze zarządzania relacjami z klientami i sprzedaży, obecnie pełniąca funkcję Key Account Managera w EITT. Jej unikalne połączenie wykształcenia w dziedzinie dziennikarstwa i komunikacji społecznej z bogatym doświadczeniem w obszarze technologii pozwala jej skutecznie łączyć świat IT z biznesem, dostarczając klientom dopasowane rozwiązania rozwojowe.

W swojej pracy Klaudia kieruje się głębokim zrozumieniem potrzeb klientów i profesjonalnym podejściem do budowania relacji biznesowych. Jej doświadczenie w obszarach programowania, AI i cyberbezpieczeństwa, połączone z wiedzą o projektach dofinansowanych do szkoleń, pozwala jej skutecznie wspierać organizacje w maksymalizacji korzyści z inwestycji szkoleniowych przy jednoczesnym zachowaniu zgodności z ich celami strategicznymi.

Aktywnie angażuje się w rozwój osobisty i zawodowy, śledząc najnowsze trendy w branży technologicznej. Wierzy, że w dynamicznie zmieniającym się świecie IT kluczem do sukcesu jest nieustanne poszerzanie horyzontów oraz elastyczność w dostosowywaniu się do ewoluujących wymagań rynkowych, co znajduje odzwierciedlenie w strategiach rozwoju EITT.