Inteligencja emocjonalna - panowanie nad emocjami w biznesie

Inteligencja emocjonalna to umiejętność dostosowania własnych emocji do danej sytuacji oraz oceny stanów emocjonalnych innych osób i właściwych reakcji na nie. Często nazywana intuicją, bądź zmysłem biznesowym, inteligencja emocjonalna pozwala na skuteczne odnajdywanie się w świecie skomplikowanych relacji międzyludzkich, zarówno w świecie zawodowym i prywatnym.
Szkolenie „Inteligencja emocjonalna – panowanie nad emocjami w biznesie” wykorzystuje innowacyjną strukturę coachingową warsztatu opartą na trzech częściach: poznanie-wybór-działanie, która zapewnia najgłębszy poziom wniosków z treningu. Część poznania daje wgląd we własne zachowania, ich źródła i mechanizmy powstawania. Etap wyboru to omówienie alternatyw działania i ich skutków w środowisku biznesowym i prywatnym na zasadzie dobrych praktyk. Zwieńczeniem jest element działania, podczas którego uczestnicy będą mogli dobrać metody i style działania adekwatne do ich potrzeb, otoczenia oraz gwarantujące samokontrolę nawet w najtrudnejszych sytuacjach.

Czas trwania

2 dni

cena szkolenia netto

netto za 1os.

Kod szkolenia

SF-KB-02

Profil uczestnika

Managerowie, którzy dzięki rozumieniu emocji w biznesie chcą rozwijać swój potencjał przywódczy; managerowie, coachowie, trenerzy wewnętrzni, którzy dzięki rozwojowi inteligencji emocjonalnej chcą zwiększyć efektywność swoich działań; osoby, których skuteczność pracy zależy od rozwoju kompetencji miękkich; managerowie, którzy chcą poprawić relacje i atmosferę panujące w swoich zespołach

Agenda

Dzień 1

Moduł 1  – Poznanie – rozpoznawanie emocji wynikających z osobowości i temperamentu

  • Emocjonalne kubki – jak powstają emocje i dlaczego przestajemy nad nimi panować?
  • Test stylów działania – autodiagnoza osobowości wg typologii C.G.Junga
    • „Czerwoni” – emocje u ludzi nastawionych na osiąganie wyników
    • „Żółci” – emocje u ludzi nastawionych na atmosferę i wywieranie wpływu
    • „Zieloni” – emocje u ludzi nastawionych na relacje i stabilność
    • „Niebiescy” – emocje u ludzi nastawionych na perfekcyjność pracy
  • Teoria emocji R. Plutchnika – osiem podstawowych emocji i tendencje do ich odczuwania w zależności od temperamentu

Moduł 2 Wybór – jak zrozumieć własne reakcje na zachowania innych osób?

  • Różnice pomiędzy „charakterem racjonalnym” a „charakterem emocjonalnym”, czyli jak reagować w sposób wyważony
  • Komunikacja z osobami o odmiennych charakterach
    • Źródła pozytywnej samooceny – spójność postaw, intencji, działania, czyli co sprawia, że czujemy się dobrze sami ze sobą?
    • Komunikacja czterokolorowa – jak rozmawiać z osobami o różnych osobowościach?
  • Efektywna komunikacja oparta o asertywne zachowania
    • Techniki budowania atmosfery skutecznej komunikacji – odzwierciedlenie, aktywne słuchanie, parafrazy, klaryfikacje
    • Komunikacja w miejscu pracy – jak skutecznie krytykować, chwalić i dawać informacje zwrotne?

Moduł 3  – Działanie – rozpoznawanie emocji w życiu codziennym i zawodowym

  • Teoria mikroekspresji Paula Ekmana – charakterystyka i rozpoznawanie emocji na podstawie mimiki
  • Mikroekspresje – jak je wykorzystać do rozpoznania ukrytych emocji? Warsztat wideo
  • Jak wykorzystać znajomość mikroekspresji do wykrywania kłamstwa? Warsztat wideo
  • Praktyczny trening rozpoznawania emocji podczas negocjacji – gra symulacyjna

 

Dzień 2

Moduł 4  – Poznanie – emocje w relacjach międzyludzkich, podstawy analizy transakcyjnej

  • Analiza transakcyjna i trzy stany „ja” – dlaczego jesteśmy ulegli i agresywni?
    • Ja-rodzic – źródła zachowań kontrolujących i agresywnych
    • Ja-dziecko – źródła zachowań uległych i buntowniczych
    • Ja-dorosły – źródła zachowań racjonalnych i asertywnych
  • Transakcje – co wywołuje w nas określone reakcje emocjonalne?
    • Transakcje jako narzędzie opisu konfliktów międzyludzkich
  • Nazywanie stanów „ja” – warsztat multimedialny, jak rozpoznać pozycje, z których komunikują się ludzie w naszym otoczeniu?

Moduł 5  – Wybór – mechanizm powstawania trudnych sytuacji, jak zachować się, by z nich wybrnąć?

  • W co grają ludzie, czyli relacje międzyludzkie jako konflikt interesów
    • Rodzaje gier wg E. Berne’a – odnajdywanie schematów gier w swoim otoczeniu
    • Agens – jak rozpoznać sytuacje, w których nieświadomie rozpoczynamy grę?
  • Trójkąt dramatyczny Karpmana – adekwatne reagowanie na emocje innych ludzi
    • Kozioł ofiarny – jak rozpoznać sytuacje poszukiwania uwagi?
    • Prześladowca – jak rozpoznać sytuacje prześladowania i wybuchu agresji?
    • Ratownik – jak rozpoznać sytuacje poszukiwania uznania?

Moduł 6Działanie –zarządzanie konfliktem w miejscu pracy

  • Mechanizmy konfliktu – proces powstawania konfliktu – jak rozpoznać pojawiający się konflikt i kiedy na nie reagować?
  • Delegowanie odpowiedzialności i zapobieganie konfliktom – studium narzędzi komunikacyjnych (konfrontacja pracownika, rozmowy 1:1, mediacje grupowe, wyznaczanie liderów nieformalnych)
  • Modelowanie zachowań pożądanych – poznanie i przećwiczenie poprawnej formuły informacji zwrotnej
  • Modyfikowanie standardu – wprowadzanie trudnej decyzji i obrona własnych postanowień – omówienie każdego elementu algorytmu wprowadzania trudnej decyzji
  • Rozwiązywanie konfliktów w praktyce – praktyczna gra symulacyjna, w trakcie której uczestnicy będą musieli rozwiązać konflikt zespołowy.

Korzyści

  • Po uczestnictwie w szkoleniu:

  • Poznasz swoje mocne i słabe strony oraz cechy swojej osobowości, dzięki czemu lepiej zrozumiesz swoje reakcje emocjonalne w różnych sytuacjach;
  • Nauczysz się identyfikować rodzaje sytuacji, które najmocniej wpływają na poczucie utraty samokontroli, dzięki poznaniu swojego stylu działania;
  • Dowiesz się jak identyfikować style działania innych osób, dzięki czemu zaczniesz zarządzać emocjami w trudnych sytuacjach;
  • Zmiejszysz ilość powstających w twoim otoczeniu konfliktów, dzięki znajomości mechanizmów ich powstawania i wiedzy z zakresu analizy transakcyjnej;
  • Nauczysz się rozpoznawać ukryte emocje i sygnały kłamstwa dzięki znajomości mikroekspresji;
  • Przyspieszysz tempo rozwiązywania konfliktów, dzięki znajomości technik asertywnego komunikowania problemów;
  • Polepszysz atmosferę panującą w twoim otoczeniu, dzięki znajomości rozpoznawania ukrytych emocji i umiejętności rozmawania o nich;
  • Nauczysz się podejmować działania zwiększające efektywność twojego zespołu, dzięki dokonywania komfortowych wyborów zgodnych z twoim systemem wartości.

Zagadnienia

  • Teoria mikroekspresji Paula Ekmana – charakterystyka i rozpoznawanie emocji na podstawie mimiki.
  • Mikroekspresje – jak je wykorzystać do rozpoznania ukrytych emocji?
  • Efektywna komunikacja oparta o asertywne zachowania.
  • Teoria emocji R. Plutchnika – osiem podstawowych emocji i tendencje do ich odczuwania w zależności od temperamentu.
  • Style działania.
Zapisz się