Symulacja rozpoczyna się od zaskakującego wprowadzenia fabularnego, które pomaga uczestnikom wejść w przedstawioną sytuację.
Artemis to szereg scenariuszy i plansz powiązanych wspólną historią. Każdy scenariusz ma główną misję i wiele misji pobocznych. Uczestnicy wykonują zadania w trybie on-line i offline (lub tylko on-line w formule zdalnej), poruszają się po polach planszy, wykorzystują dostępne karty, kody, itd.
Niebezpieczeństwa przedstawione w symulacji przedstawiają m.in.:
- kradzież i wyłudzania danych
- szantaż cyfrowy
- metody socjotechniczne i potencjalne ryzyka dla organizacji
- mechanizm działania organizacji przestępczych
Zadaniem symulacji jest uświadomienie uczestnikowi mechanizmów działania zagrożeń i sprowokowania dyskusji nad tym, jak z tymi zagrożeniami walczyć.
Symulacja zakłada wirtualne zadania, z wykorzystaniem smartfonów (gra dostępna jest przez przeglądarkę, nie wymaga pobierania).
Warsztat symulacyjny obejmuje rozgrywki wykonywane w iteracjach, podsumowanie działań, dyskusję, omówienie przykładów odnoszących się do rzeczywistych sytuacji.
Symulacja może stanowić wstęp do szkoleń z cyberzagrożeń lub być uzupełnieniem cyklicznych szkoleń, czy Akademii Cyberbezpieczeństwa.