Etykieta w biznesie

Dziś przygotowaliśmy dla was kilka praktycznych i cennych wskazówek dotyczących etykiety biznesowej. Zapraszamy do sprawdzenia co znacie, a co jest dla was nowością 🙂

Zasady precedencji, czyli pierwszeństwa

  • O pierwszeństwie w firmie decyduje stanowisko, ranga, status, czyli takie czynniki, na które mamy wpływ, a nie wiek czy płeć (w odróżnieniu od etykiety towarzyskiej).
  • Zasada pierwszeństwa obowiązuje w takich sytuacjach jak:

– przedstawianie osób 

– zajmowanie miejsc podczas spotkań służbowych i przyjęć, w samochodzie

– przepuszczenie przodem, na przykład przez drzwi

– kolejność podawania ręki do uścisku

– wejście i wyjście z windy

  • W precedencji w biznesie obowiązuje kolejność: klient (czyli nasz rzeczywisty chlebodawca), a następnie kolejne szczeble hierarchii służbowej

Przedstawianie się

  • Polecaną formułą jest: „Dzień dobry (pozwoli pan/i, że się przedstawię) – Jan Iksiński, (nazwa firmy)”.
  • Zarówno kobiety, jak i mężczyźni, przedstawiając się czy tylko witając, powinni wstać (chociaż według etykiety towarzyskiej kobieta, witając się, może siedzieć).
  • Przedstawianie się powinno być poprzedzone uściskiem dłoni, który trwa mniej tyle, ile powiedzenie sobie „dzień dobry” (często popełnianym błędem jest przedłużanie uścisku aż do końca wzajemnej prezentacji).
  • Nie należy używać tytułów służbowych przy przedstawianiu się.

Uścisk dłoni

  • Powinien być serdeczny, zdecydowany i krótki. Mówi on „cieszę się, że cię spotkałem”.
  • Uścisk „na rękawiczkę” (przy użyciu obu dłoni) w biznesie stosuje się tylko przy składaniu kondolencji.
  • Całowanie w rękę w biznesie nie jest praktykowane .
  • Kto pierwszy wyciąga dłoń do powitania? W międzynarodowej etykiecie biznesu panuje zasada: kto pierwszy, ten lepszy; płeć nie ma tu żadnego znaczenia.
  • Nie należy inicjować uścisku dłoni gdy osoba, z którą się witamy ma znacznie wyższą rangę (zasada precedencji).

Przedstawianie osób

  • Najważniejsza zasada: osoba, która zajmuje wyższe stanowisko, ma pierwszeństwo przed osobą o stanowisku niższym. Zawsze zwracamy się do osoby o wyższej randze i przedstawiamy jej osobę o niższej randze, np. „Panie prezesie, pozwoli pan przedstawić sobie: pani Iwona Iksińska, kierownik działu transportu formy XYZ. Pan Wiesław Igrekowski, prezes korporacji ABC”.
  • Menedżer przedstawiany jest klientowi, bez względu na stanowisko klienta. Klient w każdej firmie powinien być traktowany jako osoba numer jeden.

Zasady „netykiety” (komunikacja elektroniczna)

  • Nawet jeśli w załączniku znajduje się list, dobrze jest w kilku słowach napisać wyjaśnienie, czego dotyczy korespondencja.
  • Nie pomijajmy powitalnego zwrotów grzecznościowych na początku i na końcu listu. Nie powinno także zabraknąć imienia, nazwiska oraz nazwy firmy autora .korespondencji (ze względów praktycznych warto zawsze podawać również kontakt telefoniczny).
  • DUŻE LITERY oznaczają „wykrzyknik”. Nie wypada pisać samymi kapitalikami – wbrew pozorom są mniej czytelne.
  • Każda wiadomość elektroniczna powinna mieć tytuł – odbiorcy łatwiej w natłoku wiadomości odszukać te, których akurat potrzebuje.
  • Nieelegancko jest pisać swoją odpowiedź na otrzymanej wiadomości, szczególnie wówczas, kiedy posiada załączniki (jeżeli używamy opcji „odpowiedz” oryginalną wiadomość należy wykasować).
  • Przed wysłaniem każdej wiadomości należy ją jeszcze raz spokojnie przeczytać i sprawdzić, czy nie ma jakiegoś błędu, literówki, a przede wszystkim, czy informacja jest jednoznaczna.
  • Niedopuszczalne jest wysyłanie jednej wiadomości do wielu odbiorców i automatyczne udostępnienie ich adresów.
  • Niedopuszczalne jest wysyłanie „łańcuszków”, dowcipów, które czasem „ważą” kilka MB i blokują pocztę.
Udostępnij swoim znajomym